Clarens! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu Clarens! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu

Clarens!

Door: lindavreeling

Blijf op de hoogte en volg Linda

30 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Joehoeee…..

Helaas voor jullie moet ik mededelen dat het hier nog steeds heerlijk weer is. Overdag is het hier al gauw 27 tot 28 graden, toch merk je dat helemaal niet. Het is hier veel minder vochtig. Ben helemaal blij dat het zo lekker weer is nu, haha (sorry, als ik jullie jaloers maak).

Afgelopen week gewoon de hele week gewerkt. Dinsdagavond zijn we met de drie nieuwe studenten naar Trademarx geweest, was gezellig. Hier hebben we een groep jongens leren kennen. Eén van deze jongens woont hier in de buurt en die zien we nog wel regelmatig. Erg leuke jongen en volgende week heb ik een date met hem!
Woensdagavond hebben Inka en ik de meiden mee uit eten genomen. We hebben gegeten bij Toni’s. Dit is een pizza restaurant waar je een pizza kunt bestellen met twee verschillende smaken. Je hebt dus een halve pizza met de ene smaak en een halve pizza met een andere smaak. Grappig en lekker.
Donderdagavond zijn we met de meiden naar Klapperkop (plek waar je uit kijkt over Pretoria) geweest om naar de zonsondergang te kijken. Helaas werd het ineens heel bewolkt en mistig, dus hebben we de zonsondergang niet heel goed kunnen zien. Wel genoten van het uitzicht en laten zien waar wat ligt in Pretoria. Daarna hebben we pannenkoeken gebakken en met zijn allen gegeten.

Na vrijdag een half dagje gewerkt te hebben was het alweer weekend en zijn we meteen vanuit het werk richting Lesotho (apart landje in Zuid-Afrika) gereden. Om Lesotho in te mogen hebben we een aparte verzekering nodig en is nogal duur. Daarom zijn we naar Ficksburg gereden, dit plaatsje ligt aan de grens. De backpacker was een beetje apart, maar wel oké. Zaterdag zijn we naar de grens van Lesotho gereden. Het was de bedoeling om er even wandelend over heen te gaan, voornamelijk voor de stempel in ons paspoort, haha, maar dit hebben we niet gedaan. Het was erg druk bij de grens, stonden heel veel taxi’s, lag veel troep en waren alleen maar zwarte mensen. Het leek ons daarom beter om de auto daar niet te laten staan en niet de grens over te lopen.
Toen we vrijdag Ficksburg in reden leek het een beetje een spookstadje. Het zag er allemaal oud en arm uit en er bleek niets te beleven. We zijn daarom zaterdag naar Clarens gereden. We hadden een paar foldertjes met activiteiten gezien en dat was in Clarens. In Clarens aangekomen bleek het ook een super leuk en gezellig dorpje te zijn. Het is een beetje het dorpje van de kunst, er zijn echt tientallen kunstgaleries. Ook is het erg toeristisch. Eerst hebben we wat informatie gevraagd bij de Tourist Information en hebben we een backpacker gezocht. Deze backpacker zag er erg leuk uit en hebben we goed geslapen
Vervolgens even geluncht en zijn we naar Golden Gate gereden. Dit is een nationaal park met allemaal bergen waar je door heen kan rijden. Ook zit er een ‘Culture Village’ waar we nog een kijkje hebben genomen. Daar bleek nog een zangcontest tussen verschillende scholen te zijn. Het waren allemaal zwarte mensen en de kinderen hadden allemaal uniformen aan. Al die kinderen bij elkaar zag er super leuk uit en was bijzonder om te zien. Aangezien wij daar (op vier anderen na) de enige blanken waren werden we erg aangekeken. Toen we stonden te kijken twijfelde een jongen geen moment en nam een foto van ons. Uiteindelijk nog met een paar andere jongens op de foto geweest. Grappig om mee te maken.
Aan het eind van de middag hebben we nog een hiking gedaan. De backpacker waar we verbleven lag onderaan een berg en vanuit de tuin gingen verschillende paden de berg op. Inka en ik zijn toen op eigen houtje de bergen in gelopen. Uiteindelijk zijn we bij een hele mooie uitgeholde berg uit gekomen met een kleine waterval. Normaal zal de waterval wel groter zijn, maar door de droogte is er nu haast geen water. Hier hebben we even een tijdje gezeten en genoten van het uitzicht. Rond 5 uur moesten we weer terug, omdat we anders bang waren niet voor het donker terug te zijn. Op het laatst moesten we flink door lopen, omdat we nog weer hoger de berg op waren gelopen terwijl we niet zo heel veel tijd hadden, haha. Maar uiteindelijk waren we ruimschoots voor het donker terug. ’s Avonds zijn we uit eten geweest en was lekker.

Zondag ging de wekker redelijk op tijd, want om 9 uur moesten we klaar staan om te gaan abseilen. De berg waarvan we hebben geabseild was 50 meter hoog. In het begin vond ik het een heel klein beetje eng, maar toen ik eenmaal op de rand stond viel het heel erg mee en was het super gaaf. Het laatste stuk kon je de voeten niet meer tegen de berg aanhouden en hing je dus echt in de lucht. Super vet. Als we beneden waren en we wilden nog een keer dan mocht dat. Uiteraard hebben we hier gebruik van gemaakt. Het enige nadeel was dat we dan weer omhoog moesten lopen en was best stijl. Hebben dus flink gehiked dit weekend, maar hadden het er zeker voor over.
Na het abseilen zijn we naar Bethlehem gereden (ligt op de route naar Pretoria). Hier hebben we nog een tussenstop gemaakt om de Titanic (berg) te zien en de tunnel met water die vanuit Lesotho komt. In Bethlehem was het de bedoeling om te lunchen. Er was wel een mooi winkelcentrum, maar ook hier was niet heel veel bijzonders te doen. We konden niet eens een restaurantje vinden dat open was. Uiteindelijk dus maar broodjes gehaald en in de supermarkt en door gereden naar Pretoria. Hier waren we rond kwart over 4 weer veilig terug.

De week is nu weer begonnen en dus moet er weer gewerkt worden. Maar over 2.5 dag hebben we alweer weekend. Dit weekend blijven we maar zo een keer in Pretoria, haha. Er is zaterdag een rugbywedstrijd in het Loftus Stadion (ongeveer naast de backpacker) en hier hebben we een kaartje voor gekocht. Het kaartjes kostte maar 1 euro, haha. Ook is het plan om naar de ‘Cradle of human kind’ te gaan. Als ik het goed heb gaat het over de ontwikkeling van de mens en kun je een test doen over waar je precies vandaan komt. Van verschillende mensen gehoord dat we hier zeker heen moeten, dus we zullen zien.

Gisteren nog mijn tussenbeoordeling op stage gehad. Moest van een van mijn kinderen de achtergrond weten en laten zien wat ik voor behandeling geef. Het stelde op zich niet zo heel veel voor en Jane vond het prima wat ik doe en wat ik tot nu toe bereikt heb. De beoordeling moet ze nog wel schrijven, maar ik maak me er niet zo heel druk om. Denk dat het wel goed komt.

Verder gaat het nog steeds allemaal goed hier en verveel ik me geen moment. Ik denk wel aan jullie, maar mis jullie nog niet echt. Sorry, haha!

Ik wens jullie allemaal een fijne week toe!

Veel liefs,
Lin

P.S.Er staan ook weer nieuwe foto's op de site

• 30 Augustus 2011 - 18:16

Marian Rijkenberg:

Nou Lin zo te horen gaat het helemaal goed en heb je het erg naar je zin.
    En je gaat op date hahaha. Je komt toch nog wel terug of ehh. Nou geniet er nog maar lekker van en veel plezier met je date. xx Marian

• 30 Augustus 2011 - 18:16

Vera:

Sorry hoor Lin, maar het zou toch wínter zijn daaro??? Desondanks wel gave verhalen van jouw kant, geniet ervan!

• 30 Augustus 2011 - 18:20

Ruben,Maartje,Gijs:

Hi Linda,

Een date, wat spannend! Hebben we volgende familiedag weer een extra lid erbij? haha. Fijn te horen dat je zo geniet. Erg leuke verhalen iedere keer.

veel liefs,
    Ruben, Maartje en Gijs

• 30 Augustus 2011 - 18:41

Peter En Ineke:

Hoi Linda,

Dank je wel voor je mooie verhalen. Het is echt heel leuk om zo te volgen wat je allemaal meemaakt en om te horen dat je er zo van geniet. We wensen je de tweede helft van je verblijf daar evenveel succes en plezier toe.
    Groetjes van Peter en Ineke

• 05 September 2011 - 08:06

Siem:

Haii lieve Lin,

Nou na het eerste gedeelte wist ik precies waar het om ging, waarom ik je reisverslag zo nodig moest gaan lezen en jij me niets ging vertellen tijdens het skypen! Hahaha. Ik heb wel even gelachen haha! Maar super leuk! Ben natuurlijk wel ergggg benieuwd hoe hij eruit ziet:) Dat begrijp je natuurlijk volkomen;) Als je maar niet besluit om daar te blijven!! Ik weet niet of hij daar woont of dat hij daar ook op stage is?? Of is het een Afrikaan?:P haha. Ben echt nieuwsgierig Linnie! Nou ik vond het weer een groot genoegen om je reisverslag te lezen, erg leuke dingen doe je daar! Vooral ook lekker blijven doen! En dat je je bekenden uit NL nog niet mist... dat kan ik me bijna niet voorstellen! Haha nee hoor, ik weet het hoe snel de tijd voorbij vliegt als je in een vreemd land zit met gezellige mensen om je heen, leuke stage plek en waar genoeg te doen is;) You know! Nou ik heb weer genoeg gelult haha, tot snel hopelijk! En blijf lekker genieten hé, maar dat komt vast goed!!:)

Veel liefs, Siem