Tzaneen! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu Tzaneen! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu

Tzaneen!

Door: lindavreeling

Blijf op de hoogte en volg Linda

23 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve allemaal,

Een nieuwe berichtje vanuit het zonnige en warme Zuid-Afrika (jaja, het is eindelijk lekker warm hier).
Zoals ik vertelde hebben we woensdag white hot chocolate gedronken. Was erg lekker, maar na een paar slokken heb je ook wel genoeg. Het was best zoet en wordt je gauw misselijk van.
Donderdag was de dag op de Alma school een beetje anders dan anders. De professor kwam met nog 4 andere doktoren en een stuk of 20 studenten langs om naar een aantal kinderen te kijken en wat hij voor ze kan betekenen. Apart om dit mee te maken, aangezien het wel een beetje anders gaat dan in Nederland denk ik. Maar hebben we dat ook weer een keer meegemaakt.
’s Avonds hadden we een fundraiser van de Alma school in ‘The Banyard’, dit is een soort kleine schouwburg. Zoals een echte Zuid-Afrikaan kwamen wij net op tijd binnen, haha. De titel van de show was ‘The Final Countdown’. Er werden nummers gezongen en gespeeld vanaf de jaren ’50 naar 2010. Veel bekende nummers en was echt super leuk. De zang was echt goed en veel en mooie kostuums. We hebben echt genoten. Het enige dat een beetje jammer was, is dat iedereen bleef zitten. Iedereen zat aan lange tafels (en nam zijn eigen eten en drinken mee), maar niemand ging staan. Inka en ik hadden wel graag willen dansen, maar helaas.
Toen het afgelopen was wilden wij nog wel graag stappen, aangezien we zin hadden om lekker los te gaan. Helaas was er niets te beleven bij Trademarx en zijn toen toch maar naar huis gegaan.

Vrijdagochtend zijn we rond 8.45 uur weg gereden richting Tzaneen waar we rond 13.00 uur aan kwamen. Het landschap is daar echt heel anders dan wat we tot nu toe hebben gezien. Alles is er veel groener, er is meer water daar, en super mooi. Aangekomen bij het ziekenhuis hebben we Michelle en Annelie ontmoet en hun kamer gekeken. Vervolgens hebben we een rondleiding gehad in het ziekenhuis en op de school waar zij stage lopen.
Rond 17.30 zijn we naar onze backpacker gereden waar we gereserveerd hadden. Daar aangekomen kregen we de dorm (kamer waar meerdere mensen slapen) te zien, maar het zag er allemaal niet zo heel fijn uit. We waren al van plan om weer weg te gaan en wat anders te zoeken toen de eigenaresse naar ons toe kwam en ons een andere kamer aanbood. Deze was een stuk beter en zijn dus toch bij deze backpacker gebleven. Mijn laken van het bed was wel echt vies, maar lang leve mijn geleende lakenzak. Wat was ik er blij mee! De douche was ook lekker primitief, buiten en tussen de planten, maar wel leuk. Eerst vond ik de hele backpacker maar niets, maar uiteindelijk viel het allemaal wel mee.
’s Avonds lekker uit eten geweest en daarna naar huis gegaan. Er is in Tzaneen verder ’s avonds niet zo veel te doen. Wel een beetje saai, maar goed we hebben ons wel vermaakt.

Zaterdag zijn we eerst bij een waterval wezen kijken, super mooi. Ik blijf me bij watervallen maar afvragen hoe het kan dat het water als maar blijft stromen. Je zou toch denken dat het een keer op is.
Om 11.00 uur hadden we gereserveerd voor de Canopy tour. Hier ‘glij’ je van platform naar platform tussen de bergen via een kabel naar de andere kant. Dit was echt super vet om te doen en echt jammer dat er maar 13 platforms en 1 kilometer kabel was. Ook het uitzicht was echt zo mooi met verschillende watervallen.
Na de Canopy tour zijn we langs de Ebenezerdam gereden, maar hebben niet echt veel gezien daar. Toen door gereden naar de Debengeni waterfalls waar we hebben gepicknickt en lekker met de voetjes in het water hebben gezeten. Het was namelijk super lekker warm weer.
Als laatste zijn we doorgereden naar de Tzaneendam. Best bijzonder om te zien, maar niet heel spectaculair.
’s Avonds uit eten geweest bij Yum Yum, een best chique restaurant en uiteraard weer erg lekker.

Zondag zijn we naar de grootste baobab boom ter wereld geweest. Een andere naam voor de baobab boom is ook wel de ‘op-zijn-kop-boom’. Hier zit een verhaal achter, maar er zijn er meerdere. Het verhaal dat wij hebben gehoord is dat elk dier van God een eigen boom heeft gekregen. De hyena kreeg deze boom, maar vond hem niet mooi en heeft hem toen op zijn kop gezet. De boom ziet er dus ook een beetje uit alsof hij op zijn kop staat.
De boom die wij hebben gezien is zo groot dat er zelfs een kleine bar in gemaakt is, toch is deze bar niet meer in gebruik. De boom is ongeveer 6000 jaar oud en naar ongeveer 1000 jaar gaat de boom uithollen, waardoor het maken van een bar in de boom mogelijk is.
Als afsluiting van het weekend zijn we wezen lunchen bij ‘The Iron Crown’. Hier hadden we een waardebon van gekregen, nadat we de Canopy tour hadden gedaan. Rond 14.00 uur zijn we weer terug gereden richting Pretoria.

Gisteren (maandag) zijn hier drie nieuwe studenten uit Nederland van de opleiding sociaal pedagogische hulpverlening van Saxion Enschede aangekomen. Hier hebben we even kennis mee gemaakt en ze van tips voor zien. Zij verblijven in dezelfde backpacker dan ons en gaan op de SPD werken. We zullen hun dus nog wel vaker tegen komen.

Morgen zitten we al weer precies op de helft van onze reis. De tijd gaat super snel, vooral de weekenden, haha. Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin, vermaak me prima en verveel me zeker niet. Ik houd het dus nog wel even vol.

Tot de volgende keer!

Veel liefs,
Linda

P.S. Er staan ook weer nieuwe foto's op mijn site

• 23 Augustus 2011 - 15:17

Niek Evers:

Hey!

Klinkt weer super tof! Boordenvol avonturen!

Ik lees ze nog regelmatig! Leuk om te lezen dit haha, mis je Nederland al :P?

Xx

• 23 Augustus 2011 - 15:56

Linda Vreeling:

Hoi,
    Ja zeker tof hier en leuk dat je het leest. Nee, mis nederland nog niet echt, haha vermaak me hier nog prima en genoeg plannen! kus

• 24 Augustus 2011 - 17:54

Simone:

Hoi Linnie,

Leuk reisverslag weer hoor! En wat doe je toch super leuke dingen! Ben heel erg jaloers;) Hier hebben we niet echt zomer gehad... jeetje mina. Erger kan het zowat niet haha. Het regent hier nu inmiddels ook weer:S Mare vooral leuke dingen blijven doen en ik hoop je snel weer een keertje te spreken op skype, want dat is alweer veeeeeel te lang geleden!!;)

Veel liefs,
    Siem

• 25 Augustus 2011 - 12:45

De Oldenboompjes:

Hoi Linda,

Het blijft heel erug leuk om je verhalen te lezen. Wat doe je ook gave dingen zeg, dat aan die kabel hangen, schitterend! En leuke foto's erbij. We blijven goed op de hoogte zo. Blijf doorgaan zo. En blijf vooral genieten!