De eerste maand zit er alweer bijna op! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu De eerste maand zit er alweer bijna op! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu

De eerste maand zit er alweer bijna op!

Door: lindavreeling

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 Juli 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Lieve allemaal,

Hoe gaat het met jullie? Missen jullie me al een beetje;)? Is het weer al wat beter daar of zit het nog steeds niet zo mee?
Zoals jullie misschien op het nieuws hebben gehoord sneeuwt het op plekken in Zuid-Afrika. Hier in Pretoria niet, hoor (al zal dat best wel leuk zijn, aangezien het hier nooit sneeuwt). Ze vertelden ons dat het deze week weer heel koud zou worden, maar tot nu toe valt het reuze mee. Het is overdag best lekker weer en de zon schijnt de hele dag door. Het is alleen nog geen weer voor rokjes en slippertjes, maar dat laat niet lang meer op zich wachten.

Inmiddels zit de eerste maand er bijna op en ben ik volop aan het stage lopen. De stage bevalt me tot nu toe prima. Ook zijn we nu op alle plekken geweest waar we stage lopen en kunnen we flink aan de slag. Toch is het hier niet heel hard werken. Je kunt je zelf wel heel druk maken, maar het tempo ligt hier (zoals met alles) een stukje lager dan in Nederland. Hier wordt je niet moe van het harde werken, maar van het ‘niets doen’, haha.

Afgelopen weekend hebben Inka en ik goed benut om leuke dingen te doen. Vrijdagmiddag zijn we wezen shoppen in Menlyn, daar is een heel groot winkelcentrum. We wilden allebei een paar dingen hebben, maar hebben uiteindelijk niets kunnen vinden. De kleding is hier toch allemaal net een beetje anders helaas. Wel heb ik een Nike shirtje gekocht. Tja, was in de aanbieding dan kun je moeilijk zo’n mooi shirtje laten liggen, haha.
Vrijdagavond wilden we naar de film, maar toen we een kaartje wilden halen bleek de film al begonnen te zijn, haha. Uiteindelijk zijn we samen met Trish (meisje dat hier werkt bij de backpacker) wezen stappen bij Moloko. Hier waren we ongeveer de enige blanken, maar het was erg leuk en hebben ons goed vermaakt.
Zaterdag zijn we op tour geweest (de backpacker organiseert tours naar verschillende steden enz.) naar Johannesburg, Soweto en het Apartheidmuseum. Dit was een erg interessante tour. De apartheid is nog helemaal niet zo heel lang geleden hier afgeschaft en met sommige dingen merk je nog wel dat hier apartheid is geweest. Zo zijn er toch nog clubs en cafés waar over het algemeen alleen maar zwarte of alleen maar blanke mensen komen. In Soweto zijn we ook nog naar het Hector Pieterson museum geweest. Hector Pieterson is één van de honderden of duizenden studenten die in opstand kwamen tegen het Afrikaans leren op school. Hierbij is hij (met nog vele anderen) om het leven gekomen. Door een foto waar op hij door een jongen weggedragen werd is hij heel bekend geworden en vandaar dat het museum naar zijn naam is vernoemd. ’s Avonds zijn we uiteindelijk toch naar de film geweest; Honey 2. Jaja, deze dansfilm is in Nederland nog niet uit, maar ik heb hem hier lekker al gezien! Zijn er mensen jaloers? Om jullie nog jaloerse te maken, het was een erg leuke film met mooie dans er in;)
Zondag was de bedoeling om naar de Magaliesberg te gaan, dit is een groot oppervlak met bergen en mooie natuur, maar werden we door een jongen die we hier hebben leren kennen meegevraagd naar het Rhino en Lion park in Tweefontein (ligt dicht bij de Magaliesberg). Dit is een park waar je met de auto doorheen kan rijden en verschillende dieren kan zien. We hadden geluk dat de dieren net allemaal gevoerd werden, waardoor we ze super mooi hebben kunnen zien. We hebben onder andere leeuwen, wild dogs, zebra’s en cheeta’s gezien. De cheeta’s zaten zelfs op nog geen vijf meter afstand van de auto, erg gaaf dus. Bij het park zat ook een ‘boerderij’ met dezelfde dieren, maar dan baby’s. Ook kun je hier baby leeuwtjes aaien wat ik uiteraard heb gedaan. In het begin was het wel een beetje eng, maar ze deden niets en waren echt super lief. Heb dus al mijn vingers nog;).
De jongen waar we mee naar het Rhino en Lion park zijn geweest had voor ’s avonds vier gratis kaartjes voor stand-up comedian. Hij vroeg of wij mee wilden en zo zijn we dus met nog een andere jongen naar Johannesburg geweest. De stand-up comedian was erg leuk, maar toch soms moeilijk te volgen aangezien alles in het engels was natuurlijk.
Het theater lag in een groot overdekt complex met allemaal restaurantjes, cafés, casino enz. Wanneer je hier loopt lijkt het net alsof je in de straten van Italië loopt, dit hebben ze helemaal nagebootst. Mooi om te zien.

Helaas was maandag het weekend weer voorbij en moest er weer gewerkt worden. We proberen ongeveer drie keer in de week hard te lopen en is lekker om te doen hier.
Dinsdagavond zijn we nog weer naar Trademarx geweest samen met twee jongens uit Durban en Dana, een meisje uit Israël. Dana hebben we zaterdag tijdens de tour leren kennen en is al 7.5 maand aan het rondreizen door Afrika. Leuk en lekker gek meisje. Het was alleen erg rustig. Waarschijnlijk doordat het gisteravond erg koud was blijven de mensen gauw thuis. We waren dus redelijk op tijd weer terug in de backpacker.

Voor aankomend weekend staat er op de planning om naar Swaziland te gaan, een land in Zuid-Afrika. Wel moeten we nog even een aantal dingen regelen. Zo hoorden we dat je voor de auto een bewijs moet hebben om de grens over te mogen en uiteraard hebben we een slaapplek nodig. Maar ik neem aan dat het allemaal wel goed komt!

Ik wens jullie allemaal veel plezier met jullie vakantie en hoop dat jullie ook gauw weer beter weer hebben!

Veel liefs en dikke kus Lin

Er zijn weer nieuwe foto's geplaatst:

• 27 Juli 2011 - 20:43

Jet:

Lin!!
    Wauw, enof ik jaloers ben!! Wat een gave verhalen zeg! Wil ook altijd nog een baby leeuwtje of tijgertje aaien.. Je hebt wel veel foto's gemaakt hoop ik?! ;)
    Leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Geniet er lekker van, de tijd gaat hard genoeg!!
    Liefs

• 27 Juli 2011 - 20:49

Oma Driessen:

hele leuke brief gelezen,erg interesant.ik heb het idee dat je straks met een leuke neger thuis komt ,maar dat geeft niet als die maar lief is.Profiteer er maar lekker van je bent maar een keer in Zuid-Afrika

• 28 Juli 2011 - 11:47

Siem:

Lieve Lin,

Wat een mooi en leuk reisverslag weer om te lezen! Ik ben zoooo jaloers! Jammer dat ik ziek ben geworden dit jaar anders was ik je misschien nog wel op komen zoeken!!;) Als ik dat allemaal zo lees kan je straks terug kijken op een hele mooie en leuke tijd. Meid, blijf vooral lekker genieten van alles (ben ik niet bang voor, maar zeg het toch even;)) want voor je het weet zit je weer hier in NL;)! Hopelijk spreek ik je snel weer een keer op skype, want ik mis je! Doe voorzichtig en hopelijk tot snel!!

Veel liefs en een dikke kus!

• 29 Juli 2011 - 09:02

Maaike:

Heey Maat:)

Ziet er allemaal goed uit, daar bij jou.. Leeuwen, Cheeta's, wild dogs etc. etc. Nu de inpala's nog, giraffen, ostrich:) Maar gok dat je die ookal hebt gezien..
    Wel een beetje doorwerken he met stage;)
    Nog super veel plezier en succes in de pick and pays!!

Liefs