Hartbeespoortdam! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu Hartbeespoortdam! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu

Hartbeespoortdam!

Door: lindavreeling

Blijf op de hoogte en volg Linda

15 Augustus 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hooooi,

Afgelopen weekend zijn we naar Hartbeespoortdam geweest en hebben we heerlijk gerelaxed. Hartbeespoortdam is een groot stuwmeer en staat bekend als een watersportgebied. Het enige dat we ongeveer hebben gedaan is in de zon gezeten, gekaart, gelezen en beetje rond gereden, haha. Maar het was heerlijk en ook wel een keer lekker om niet zo veel te doen. Uiteraard heb ik goed gebruikt gemaakt van de zonnestralen en ben ik een beetje bijgekleurd. Eindelijk.
We verbleven in het huis van de man waar wij de auto van huren. Hij heeft een huis aan het meer, maar deze staat te koop en ongeveer leeg. Het enige dat er stond waren twee banken en een grote stoel met een tafeltje, een eetkamertafel met stoelen en een tweepersoonsbed, haha. Wel was het een super groot huis met drie verdiepingen, 3 badkamers, een mooie keuken en een grote tuin. Aangezien we met z’n drieën waren heb ik twee nachten op de bank geslapen, haha. Maar was goed te doen en had een lekker bedje voor mezelf gemaakt!

Wij dachten dat de kou nu echt voorbij was, maar helaas was het vandaag super slecht weer. Het regende hier echt super, maar dan ook super hard, het hagelde en het onweerde.
Toen we na het werk naar de SPD reden lag er een super grote plas, doordat de weg daar lager ligt. Wij dachten gas geven en er doorheen rijden, leuk! Dat lukte aardig alleen halverwege ging de auto niet zo hard meer en stonden we ongeveer stil, haha. Wij dachten: ‘Oeps!’, maar gelukkig deed de auto het nog. Wel werden we uitgelachen door de mensen van de SPD en had Inka natte voeten, haha. Uiteindelijk hoorden we dat we ook via de andere kant bij de SPD konden komen. Wij wisten dit niet, aangezien er aan het begin van de weg een bordje staat dat het een doodlopende weg is. Is dus helemaal niet zo, maar dat weten we dan nu ook weer, haha.

Op stage gaat het ook goed. Ik heb acht kinderen die ik probeer elke dag te behandelen. Dit lukt alleen lang niet altijd, ook omdat we op maat gemaakte zitkussens voor kinderen in een rolstoel aan het maken zijn. Vind ik wel erg leuk om te doen. Ook gebeurd het vaak dat kinderen gewoon niet op school zijn. Meestal is de reden dat de ouders geen geld hebben om de kinderen met de taxi naar school te laten brengen. Daarnaast hebben we op maandag, dinsdag en woensdag van 11.00-12.00 uur motor cross learning in de grote zaal. Hier komen verschillende klassen (elke dag een andere leeftijdscategorie) om activiteiten te doen. De kinderen die in een rolstoel zitten en niet mee kunnen doen behandelen wij. Lang niet alle kinderen (eigenlijk alleen de 8 kinderen van mij en de 8 kinderen van Inka) krijgen fysiotherapie. Het is dus goed dat wij de kinderen die geen fysiotherapie krijgen en in een rolstoel zitten toch één keer in de week doorbewogen worden.

Vanochtend waren we vrij om Gerard naar het vliegveld te brengen en vanmiddag hadden we een lezing over visuele problemen bij kinderen met Cerebrale Parese. Was wel erg interessant. Soms wel een klein beetje moeilijk te volgen, aangezien het in het Afrikaans werd gegeven. Nu praten we dus alles door elkaar; Engels, Afrikaans en Nederlands.
Het Engels gaat me naar verbazing goed af. Het Afrikaans lijkt wel redelijk veel op het Nederlands en wanneer ik een woord in het Engels niet weet dan zeg ik het gewoon in het Nederlands en dan snappen de mensen het vaak ook wel.

Deze week hebben we een hoop plannen. Uiteraard de hele week gewoon werken. Morgenavond willen we weer naar Trademarx, woensdagavond gaan we waarschijnlijk white hot chocolate drinken (hoorden dat ze dat hier hadden en moeten we natuurlijk proeven), donderdag hebben we iets van de Alma school. Er wordt een show gegeven of iets (is nog niet heel duidelijk wat het precies is, haha), maar de opbrengst gaat naar de Alma school, dus is alleen maar goed! Vrijdag is het alweer weekend en gaan we naar Tzaneen. Hier zitten de andere twee meiden en die gaan we opzoeken.

Nu ga ik stoppen, want we moeten nog even een backpacker vinden voor aankomend weekend!

Dikke kus aan jullie allemaal!

Liefs Lin

P.S. Er staan ook weer nieuwe foto's op mijn site!

• 16 Augustus 2011 - 07:34

Niek Evers:

Hey!,

Klinkt allemaal super tof, je verveelt je zeker niet daarginds! Een heerlijk weekendje weg is altijd mooi meegenomen he!

Alleen ik had niet verwacht dat het nog steeds slecht weer was daarginds! Hoop dat het snel wat beter wordt!

Verschilt het Afrikaans nog erg veel van het Nederlands daarginds?

Ik wens je veel succes en plezier deze week ;)

Groetjes,
    Niek

• 16 Augustus 2011 - 17:20

Siem:

Hai Lin,

Leuk reisverslag weer om te lezen! Ik had ook niet anders verwacht dat je je daar nog steeds zo goed vermaakt;)!
    Gelukkig heb ik je gister eindelijk weer even gesproken op msn aangezien het ook al wel weer hoog tijd is voor skype, omdat ik wel erg benieuwd ben naar al je verhalen maargoed gelukkig hebben we als je thuis komt ook nog genoeg tijd om bij te kletsen! Ik heb namelijk liever dat jij daar lekker bezig blijft en zo weinig mogelijk achter je laptop zit haha;) Nou meid, blijf lekker genieten en ik zie je volgende reisverslag wel weer verschijnen!!

Dikke kus Siem (L)

• 16 Augustus 2011 - 17:23

Siem:

En ohja inderdaad erg jammer van het weer!! Hier is het ook niet echt een zomer hoor...
    Alhoewel het deze week ietsje beter is! Zondag wil het 25/26 graden worden, dus als het zo blijft gaan wij lekker bbq'en thuis :D
    Ik hoop voor jou dat het nog wat mooier weer wordt en dat het ook mooi weer blijft!

• 16 Augustus 2011 - 19:11

Linda:

Haha het is ook de eerste keer dat het hier geregend heeft.
    Dat het hier koud is komt omdat het hier winter is. Het is hier in ieder geval al beter dan toen we kwamen, toen was het super koud. Ze hadden nog nooit zo'n koude winter gehad. De zon laat zich wel steeds meer zien, van het weekend was het erg mooi weer!

Het Afrikaans lijkt wel vrij veel op het Nederlands, alleen soms nog wel moeilijk te verstaan. Helemaal als ze snel praten, haha

xxx

• 16 Augustus 2011 - 20:23

Juul:

Ha Linda,

Na een lange week vakantie en feesten op Sziget heb ik weer tijd om jou verhalen te lezen! En die zijn weer leuk, wat maken jullie veel moois mee. De foto's zijn ook geweldig, wat een mooi land. Fijn ook dat de stage zo goed gaat. Geniet er nog lang van en heb veel plezier. Blijf vooral ook doorschrijven!

Groetjes, Juul

• 20 Augustus 2011 - 09:01

Sander:

Hola!

Klinkt allemaal goed daar! Mooi avontuur. Geniet ervan. Ook al is het weer soms slecht daar, in Nederland kun je deze zomer ook beter niet zitten;-).
    Succes nog verder met je fysiotherapieprojecten!!

ciaociao

• 21 Augustus 2011 - 22:22

Jessica:

Hey linda!! nou het gaat goed daar zeg!! mooie verhalen en klinkt zeer bekend haha!! jullie vermaken je prima daar he!! Winter voorbij jah!! mooiiii want ja ik ga zoals je misschien al van dr. Botha gehoord hebt weer naar Zuid AFrika van 29 sept tot 21 oktober,, we zijn van 7 tot 10 oktober in Pretoria en dan tour en komen we 20 oktober nog weer een nachtje in Pretoria!! hahah dus we meeten elkaar vast wel eff!!! ben erg benieuwd hoe het op SPD is en Alma school en latwiel etc...
    heel veel succes daar!! groetjes aan iedereen! en dan zie ik je vast daar!!

Groetjes Jessica