Blyde River Canyon - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu Blyde River Canyon - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu

Blyde River Canyon

Door: lindavreeling

Blijf op de hoogte en volg Linda

14 September 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Joehoeee…..

De tijd gaat nu echt te snel. Nog maar twee weken werken en dan zit de stage er al weer op. Gelukkig hebben we dan nog twee weken om te reizen, maar die gaan denk ik ook super snel voorbij. Over vier en een halve week ben ik dus gewoon al weer in het koude kikkerlandje. Gaat echt te snel gewoon, haha. Maar ook wel weer leuk om iedereen te zien natuurlijk!
Het berichtje is ietsje later dan gepland, want heb een beetje problemen met mijn computer gehad. Mijn oplader was kapot en had een paar weken geleden al een nieuwe gekocht, maar deze ging ook elke keer weer kapot. Nu heb ik dus voor de 3e keer een nieuwe en hopelijk blijft deze het eindelijk doen.

Vorige week woensdag zijn we naar een ‘Springparty’ geweest. Omdat de lente hier in Zuid-Afrika is begonnen waren er vorige week overal feesten. Wij zijn naar Hatfield Square geweest en was weer erg gezellig en eigenlijk weer te laat geworden, haha. De volgende dag moesten we namelijk gewoon weer paraat staan op het werk, haha.

Donderdag was het alweer een latertje. Anine (vrouw die bij de SPD werkt) haar man is priester en zij doen veel bij de kerk. Elk jaar hebben ze een soort van fundraiser om geld voor de kerk in te zamelen. Om iets anders te doen dan alle andere fundraisers geven hun een show en zij had ons hiervoor uitgenodigd. Het was eigenlijk een soort playbackshow, maar wel erg lachwekkend. Anine vond het ook erg leuk dat we er waren.
Na de show zijn nog twee van de Nederlandse jongens bij ons wat wezen drinken. Ze waren nog niet bij ons geweest en wilden graag zien waar wij woonden. Ook had Inka haar rijbewijs bij hun laten liggen, dus was er een goede reden om even langs te komen, haha.

Vrijdag was het sportdag op de Alma school. De sportdag werd min of meer gehouden om teams te maken voor de sportdag van woensdag. Dan komen er namelijk nog 10 andere scholen met kinderen met een beperking om tegen elkaar te gaan strijden. Dit initiatief heeft de Alma school een aantal jaren geleden genomen, omdat deze kinderen niet in aanmerking komen voor de Paralympics.
De kinderen vonden het allemaal erg leuk en waren helemaal gelukkig.
Na de sportdag zat het werk er op en kon het weekend beginnen. Vanuit het werk zijn we meteen door gereden naar Sabie. We wilden graag de watervalroute bekijken en naar de Blyde River Canyon (groot gebergte).
’s Avonds zijn we met de backpacker als echte afrikanen achterin de laadbak van de auto gestapt en naar de Lone Creek Waterfall gereden, lampjes waren niet toegestaan. Wij hadden geluk, want het was volle maan en dus was het pad naar de waterval beter te belopen, haha. De waterval was echt super mooi en gaaf om een keer in het donker naar een waterval te gaan. Anders zou je dat niet zo gauw doen.
Zaterdagmorgen hebben we tubing gedaan (de backpacker waar we verbleven organiseert verschillende trips, waaronder deze), je gaat dan in een opblaasbare band de rivier af. Dit was echt leuk, maar had van mij nog wel wat spectaculairder gemogen, haha. Op een gegeven moment moesten we allemaal het water uit, omdat er een waterval was waar we niet af konden. Om het water weer in te kunnen moesten we van een rots af het water in springen. De rots was ongeveer 5 meter hoog, lijkt toch altijd hoger dan het is. Eerst had ik wel zoiets van ‘oooh, moet ik daar van af?’, maar ja als je bedenkt dat zo veel mensen dat doen en het altijd goed gaat is er niets aan de hand, haha.
Bij de laatste ‘waterval’ die we af gingen zijn we nog een slang tegen gekomen, een jongen wilde zich afzetten tegen de rots en trapte bijna op het hoofd van de slang. De gids heeft hem toen in zijn bootje gelegd en aan ons laten zien. Hij was ongeveer 2 meter, maar kan wel 4.5 meter worden en is niet gevaarlijk. Uiteraard even aangeraakt en was wel weer gaaf en bijzonder om mee te maken. Het gebeurd namelijk haast nooit dat ze een slang tegen komen tijdens tubing. Aan het eind van de rivier waar de tubing op hield was nog een natuurlijk glijbaan waar je weer eindigde in het water. Natuurlijk goed gebruik gemaakt hiervan! Helaas heb ik van de tubing geen foto's, omdat ik geen onder-water-camera heb.
Na de tubing zijn we langs de eerste vijf watervallen van de watervalroute gereden. De tubing duurde langer dan gepland dus moesten best nog een beetje opschieten om voor het donker in Graskop te zijn. Gelukkig ligt de watervalroute precies op de route naar Graskop. De watervallen waren echt super mooi en hebben allemaal een eigen naam, omdat ze ergens op lijken. Zo was er de Bridal Veil Fall, omdat hij lijkt op een bruidssluier en de Horseshoe Waterfall, omdat hij lijkt op een hoefijzer.
In Graskop hebben we overnacht bij de Valley View Backpackers welke in de bergen ligt. Deze backpacker heeft Nederlandse eigenaren, maar helaas waren deze er niet. Toch waren de mensen er heel aardig hoor. De man die ons hielp had verschrikkelijk ADHD, haha, maar was wel echt grappig. De backpacker zag er ook erg goed en gezellig uit. ’s Avonds hebben we gegeten in een Mozambiquaans en Portugees restaurant en een heerlijke cocktail gedronken, haha.
Zondag zijn we op tijd vertrokken, omdat we nog een hoop wilden zien en we maar de halve dag hadden. We moesten namelijk ook nog weer terug rijden naar Pretoria. Eerst hebben we nog de laatste twee watervallen van de watervalroute bekeken, één daarvan was 90 meter hoog. Echt gaaf om te zien, maar ook bijzonder als je bedenkt dat het water dag in dag uit blijft stromen. Daarna hebben we de panoramaroute afgereden, deze gaat ook langs de Blyde River Canyon. Het wordt de panoramaroute genoemd door de vele mooie panorama’s die er zijn, zoals God’s Window en Forest View. Het uitzicht hier was echt super mooi en we waren helemaal alleen. Hier hebben we dan ook een poosje alleen maar gezeten en niets gedaan. Zo mooi! Ook hebben we de bekende ‘Pinnaclerock’ en ‘Three rondavels’ gezien. We zijn ook langs Bourke’s Luck geweest. Dit zijn door zand en stenen onstaande erosiegaten door de kolkende Blyde River en Treurrivier. Was echt super mooi en haast niet voor te stellen hoe dat is ontstaan. Na de panoramaroute was het helaas tijd om terug te rijden naar Pretoria.

Deze week had ik het druk, want heb de hele week alleen gewerkt. Inka is vervelend genoeg ziek. Zij is zondagavond ziek geworden en heeft het flink te pakken gehad. Gelukkig is ze weer een beetje aan de betere hand en hoop dat ze van het weekend weer fit is, want dan moeten er weer leuke dingen gedaan worden, haha.
Maandag was er een man uit India op de Alma school die een demonstratie kwam geven over knippen. Ik dacht dat het zou gaan over hoe je de kinderen het best kunt laten knippen ofzo, haha, maar hij maakte echt hele mooie dingen van crêpepapier. Het is heel simpel en leuk om te onthouden voor in Nederland. De kinderen waren helemaal enthousiast en klapten elke keer wanneer hij weer iets nieuws had gemaakt. Zo leuk!

Dinsdag heb ik mijn tweede date gehad. We zijn weer naar de bioscoop geweest en hebben daarna in Hatfield wat gedronken. Het was echt weer super leuk om hem te zien en begin hem steeds leuker te vinden. Hij is betrokken bij het ontwerp van de Gautrain (Gautrain is een afkorting van Gauteng train en Gauteng is de provincie) die sinds een paar weken in gebruik is. De Gautrain is een treinverbinding tussen Johannesburg en Pretoria. Was ook best laat thuis, waardoor ik vandaag een beetje moe was, maar dat heb ik er allemaal voor over. Ben helemaal happy!

Vandaag was de grote sportdag op de Alma school. De kinderen deden het allemaal echt super goed en ze waren helemaal blij. De kinderen sprongen elkaar echt in de armen als ze een onderdeel gewonnen hadden. Zo leuk om te zien en kreeg er echt kippenvel van.

Vrijdag komen papa, mama, Sabine, Niels en Erik en is de bedoeling dat we naar Pilanusberg (soort safaripark)gaan. Heb super zin om ze weer te zien en hoop dat ze het hier net zo leuk hebben als ik, maar daar ben ik niet zo heel bang voor, haha. Er staat in ieder geval ook genoeg op de planning, dus vervelen hoeven ze hier zeker ook niet, haha.

Dit was mijn ‘korte’ verhaal van de afgelopen week weer, haha!

Tot volgende week!

Dikke kus en Liefs
Lin

Nieuwe foto's staan op: http://nl.fotoalbum.eu/lindavreeling/a642418/2

• 15 September 2011 - 06:13

Marian Rijkenberg:

Heeeeee Lin. Veel plezier en een gezeliige tijd gewenst samen met je ouders, broer en zus. Helemaal leuk toch dat je familie "even" langs komt.
    Geniet er van groetjes Marian

• 15 September 2011 - 08:10

Siem:

Hoi Linnie!

Bedankt voor je inderdaad 'korte' (khum khum haha), maar erg leuk reisverslag weer! Jeetje mina, jij vermaakt je zeker wel als ik dat zo allemaal lees;) Erg leuk hoor! En blijf dat ook vooral nog lekker doen de laatste paar weekjes, want geloof me, die gaan ontzettend snel!!

Volgens mij houden jullie ook wel erg van die cocktails daar of niet? Haha. In elk reisverslag zie ik het wel weer staan hihi. Jammer genoeg mag ik geen alcohol, anders had ik gezegd neem er maar eentje voor me mee haha.

Enneee ik ben ook wel erg benieuwd naar die boy van je hoor! Kun je hem niet meenemen naar NL?;)

Nou lieve Lin, geniet lekker van de tijd met je ouders!! Enjoy de laatste paar weken en hopelijk spreken we elkaar nog voordat je weg gaat uit Z-A!

Xxx

• 15 September 2011 - 12:28

Jelisa:

Heey Lin,

Altijd weer leuk om je verhalen te lezen!! En over 4,5 week alweer terug, wat gaat dat snel zeg! Geniet er dan nog maar lekker van.

Enne die dates.....WAT LEUK! Echt super om te lezen, geniet daar ook maar lekker van en blijf maar heerlijk happy :-P

Veel plezier met je familie, fijne tijd samen! Groetjes!

Liefs,
    Jelisa

• 16 September 2011 - 16:27

Erna T.:

Hoi Linda,
    Wat een geweldige ervaring toch, deze reis van jou! Wat heb je al veel gezien en gedaan, zeg!
    Erg leuk om te lezen, elke keer. Dit vergeet je je leven lang niet meer. Geniet er nog lekker van de laatste weken, want het gaat inderdaad snel, he!
    Heel veel plezier met je ouders, Sabine, Niels en Erik daar.
    Liefs en groetjes van ons allemaal. xx

• 17 September 2011 - 16:49

Bakkerij Koers:

Laat die neger niet in je poesje
    zonder hoesje!!!!!!!!

Je collega's

• 20 September 2011 - 05:46

Silvia:

hoi Linda,
    wat een belevenis, wat heb jij straks veel om op terug te kijken.
    geniet nog van je laatste paar dagen daar en veel plezier samen met je familie. feliciteer je moeder van ons.

Hans, Silvia, Rob en Marco

• 20 September 2011 - 09:39

Renske:

hey lin!

ohhh ik zou zowat een ticket boeken om ook langs al die watervallen te gaan!!
    echt super gaaf om het te lezen.

geniet er lekker van! ga alle feestjes af;).
    en als je terug komt, breng maar mooi weer mee!

liefs rens