Eerste dagen in Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Pretoria

Door: lindavreeling

Blijf op de hoogte en volg Linda

08 Juli 2011 | Zuid-Afrika, Pretoria

Eerste dagen in Pretoria!

Lieve Allemaal,

Hier weer een berichtje van mij. Ik heb het tot nu toe erg naar mijn zin en wil iedereen bedanken voor de reacties en mailtjes die ik heb gekregen. Super leuk! Begin ook steeds meer te wennen aan het leven hier en hoe alles er hier aan toe gaat. Inmiddels is het ook al weer een stukje warmer hier overdag en kun je lekker zonder jas rondlopen. De nachten zijn nog wel koud. Ook binnen is het koud, want ze kennen hier geen centrale verwarming.
Ook heb ik alweer een heleboel meegemaakt.

Zoals ik jullie vertelde moest ik mij inschrijven op de universiteit van Limpopo om ook daadwerkelijk stage te kunnen lopen. Dat was nogal een gedoe en heeft in totaal 3 dagen geduurd. Dinsdag ben ik samen met Inka en de andere twee meiden die ergens anders in Zuid-Afrika stage gaan lopen naar de universiteit gereden. Daar werden we hartelijk ontvangen door Ms. Onika Dema (de mensen zijn echt super aardig hier. Ook Anine, dat is de vrouw die ons hier tot nu toe begeleidt en zij is erg super bezorgd en heel lief) en moesten we een aantal formulieren invullen. Toen werd het wachten totdat het verwerkt was in de computer, maar dat gaat absoluut niet snel hier. Ook de fotograaf die de studentenkaart moest maken was er niet. Dat betekende dat we er de volgende dag weer heen moesten. Zo gezegd, zo gedaan. Foto gemaakt en studentenkaart gekregen. Waar ik overigens heel blij mee ben, want vind hem echt super gaaf, haha. Zeker als je bedenkt hoeveel geduld ik heb moeten hebben voor alles afgerond was (geduld heb ik niet, daar dat kan ik hier goed leren). Helaas was woensdag nog niet alles afgehandeld, want we moesten van één persoon een handtekening hebben en die was er gewoon weer niet. We moesten donderdag maar weer terug komen, voor de DERDE keer! Natuurlijk hebben wij weer netjes gedaan wat ons werd opgedragen en gelukkig was het deze keer redelijk snel klaar en hoefden we niet zo lang te wachten. Alhoewel…..deze dag is ons geduld erg, maar dan ook erg op de proef gesteld. Zoals ik jullie vertelde hebben we een auto gehuurd. Vanaf het begin deed de rem van de auto het al niet zo goed. En als je het verkeer hier kent heb je écht een goede rem nodig. Er zijn hier namelijk niet echt regels; iedereen haalt rechts en links in en trapt gewoon op de rem wanneer hij dat wil. Uiteraard rijden ze hier ook nog links wat het op dit moment ook nog wat moeilijker maakt, (al wennen we daar gauw aan)dus het is zeker opletten geblazen. Donderdag waren we dus voor de derde keer op weg naar de universiteit toen de rem het helemaal niet meer goed deed. Hij moest helemaal ingetrapt worden en op het allerlaatste stukje remde hij pas. We vonden dit niet echt prettig om mee door te rijden en dus hebben we de auto aan de kant gezet en Henk (de autoverhuurder) opgebeld. Hij is meteen gekomen en heeft ons na de universiteit gebracht, zodat hij ondertussen kon kijken wat er met de auto aan de hand was. Uiteindelijk waren wij klaar op de universiteit en hij zou ons op komen halen, maar na twee uur was hij er nog niet. Dus hebben wij één van de meiden gebeld waarvan wij de stage overnemen en die hebben ons (nadat we uiteindelijk drie uur hebben gewacht!!! Gelukkig in het zonnetje) samen opgehaald. Alleen wij waren met z’n vieren en hun met z’n tweeën. Je raadt het al; dat werd met z’n vieren achter in. Toen kwam het volgende obstakel, er was een politiecontrole. Ik heb dus een poosje gebukt in de auto gezeten. Uiteindelijk stelde de controle niet veel voor, maar was wel grappig.
Na de autorit kwam het volgende wachtmoment. We moesten naar de HPCSA waar wij ons moeten registreren, zodat we verzekerd zijn voor het geval er wat gebeurd op stage. Het was hier ontzettend druk en ook hier hebben wij de hele middag gezeten en gingen we als laatste weg. Maar…..na drie dagen is de registratie nu helemaal klaar en kunnen we lekker genieten van ons driedaagse weekend!

Dinsdagavond zijn wij nog naar Klapperkop geweest. Dit is een punt waar je over heel Pretoria uit kan kijken en was super mooi verlicht allemaal.
Woensdagavond zijn we voor het eerst wezen stappen in Eastwood (Pretoria heeft allemaal aparte namen voor wijken, zoals Eastwood, Brooklyn, Menlyn, Hatfield, Sunny Side) bij Eastwoods. Dit was erg gezellig en redelijk laat geworden, zeker als de wekker de volgende dag weer om 6.45 gaat.

Vandaag heb ik mijn eerste echte workout gehad hier; hardlopen. Samen met Thijs (een Nederlandse jongen die ook heeft gestudeerd en rondgereisd heeft in Zuid-Afrika) en Ann-Christien (één van de meiden waar ik de stage van over neem) hebben we ongeveer een halfuur hardgelopen, maar wat was dat zwaar, haha. In Nederland is alles vlak en loop je recht toe recht aan, maar hier is het veel heuvel op heuvel af en is het vaak vals plat. Ann-Christien had ook nog eens een route met veel (maar dan ook veel) trappen en heuvels. Toch was het wel heerlijk om hier even wat aan de conditie te doen. Het is de bedoeling dat dit ook nog wel vaker gebeurd. Verder hebben we Thijs vandaag naar het vliegveld gebracht, zijn reis zit er op. En vanavond gaan we bij iemand braaien (barbecueën).

Verder is onze accommodatie prima. Het bed slaapt goed en we hebben (meestal) water. Dinsdag was er namelijk geen water. Er is dan ergens een water tekort en dan sluiten ze gewoon een hele wijk af!
Het enige nadeel is dat het hostel twee ‘huizen’ heeft en wij niet in het hoofdgebouw zitten. Er is bij ons dus geen keuken (nou ja, die is er wel, maar is niet aangesloten op water en gas) en we hebben geen internet hier. We moeten dus de hele tijd met onze spullen heen en weer sjouwen, maar dat wendt.
Boodschappen doen en shoppen kan hier ook goed, zoals in Hatfield, Brooklyn en Menlyn. Ik heb alles nog niet uitgebreid bekeken, maar dat ga ik zeker nog doen.
Ook hebben we geluk dat we de andere twee studenten van Saxion nog hebben leren kennen en een week mee om kunnen gaan. Zij weten hier echt super veel en hebben ons een beetje wegwijs gemaakt. Daar zijn we echt heel erg blij mee!
Uiteraard hebben we ook al echt Zuid-Afrikaans gegeten; pap (niet de pap die je in Nederland kent), chakalaka en sheba. Dit eten ze met de handen en was erg lekker.

Verder nog wat weetjes waar ik niet over na had gedacht:
- De temperatuur in de lucht tijdens het vliegen was bijna -60�
- De mensen gaan door de andere kant van de draaideur
- De deuren van de vriezer in de supermarkt gaan aan de andere kant open
- Het water draait de andere kant het putje in
- De zon komt aan de andere kant op

Sorry voor mijn lange verhaal, maar heb jullie zoveel te vertellen!
Ik ga er nu dus ook een eind aan breien. Tot de volgende keer!

Liefs Lin

P.S. Mijn adres hier is: Backpacker Pretoria, 425 Farenden Street, Clydesdale, Pretoria, 0002, South Africa

• 08 Juli 2011 - 16:27

Sabine :

Yes weer de eerste! Leuk om te lezen, had natuurlijk ook al veel van mama gehoord maar toch!

Zag te laat op Skype dat je me een berichtje had gestuurd, jammer! Volgende keer beter! Nu hebben wij zo tentenkamp. Spreek je daarna wel, krijg je ook een keer een verslag van mij!

Kus!

• 08 Juli 2011 - 17:57

Jet:

Geweldig om je verhalen te lezen! Echt super leuk dat je daar de tijd voor neemt! Haha, komt bekend voor dat het allemaal zo langzaam gaat! Schijnt normaal te zijn dus je zult het vast vaker tegenkomen! ;)
    Succes met alles! Geniet ervan!!

xxx

• 09 Juli 2011 - 01:01

De Oldenboompjes:

Leuk om te lezen Linda. Ja, het Afrikaanse leven ziet er heel anders uit!! Geniet er lekker van. Veel plezier.
    Groetjes.

• 10 Juli 2011 - 09:01

Erna T.:

Hoi Linda, wat een spannende verhalen allemaal. Erg leuk om te lezen. Het is wel een complete cultuurschok voor je, of niet?
    En nu ben je nog niet eens aan je echte stage begonnen. Zal ook wel indrukwekkend zijn!!??
    Nou heel veel succes en plezier en tot de volgende keer! Groetjes René+Erna & co.

• 11 Juli 2011 - 07:39

Niek :

Hey!,

Een beetje late reactie maar ach haha. Klinkt allemaal super tof daarginds, ben je al wat meer gewent? Je had er eerst aardig last van (logisch).

Leuk verhaal ook weer :) Afrika is inderdaad een beetje traag dus dat went vanzelf :P Ik heb daarginds ook veel meer geduld gekregen maar of ik dat nog lang houd?

Xx

• 11 Juli 2011 - 07:59

Merle:

Lieve Linda ,

Gefeliciteerd met je verjaardag !
    En nog veel plezier!

Xx Van ons allemaal

• 11 Juli 2011 - 10:41

Jelisa:

LIN!! Man he, je moet inderdaad wel geduld hebben daar! Hahaha jij kan dat! Wel mooi dat alles nu toch geregeld is! Genieten maar ;-) Ik blijf je berichtjes lezen, LEUK!

Liefs! x

• 11 Juli 2011 - 11:34

Yvonne Lemmerman:

Hallo Linda, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er daar een gezellige dag van. Leuk om je avonturen te lezen.
    Veel succes met je 1e werkdag( als het zover is!!!!)
    Groetjes van ons allemaal

• 11 Juli 2011 - 15:08

Marion En Family:

Hey Linda,

Allereerst natuurlijk van Harte Proficiat met je verjaardag meid !!!

Leuk om te lezen dat je het zo naar de zin hebt daar en je kunt wat meemaken daar ver weg, of nie !?!

Heel veel plezier en succes met de stage en uuhhhh.....alles op z'n tied ook al duurt het 3 dagen, ha,ha !!!

Lieve groetjes DELAPAMA

• 11 Juli 2011 - 17:02

De Oldenboompjes:

Ha Linda,

Meisje, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Maak er een leuke, gezellige dag van.

Groetjes.

• 11 Juli 2011 - 18:51

Luus:

Lin van harte gefeliciteerd! Zo te lezen geniet je volop van je avontuur echt super!

Dikke kus

• 11 Juli 2011 - 20:58

Fam. Teelen:

Hey Linda, op de valreep: van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Sprak net oma nog ff aan de telefoon; ze was helemaal enthousiast dat ze je gezien en gesproken had via skype!
    Ze hebben je daar wel jarig gemaakt vandaag, he!
    Nog veel plezier en groetjes van ons allemaal! xx

• 13 Juli 2011 - 18:07

Siem:

Lieve Lin,

Mooi, leuk en lang reisverslag hoor;) Zoals ik het allemaal lees ga jij je super vermaken daar en vliegt de tijd voor jou net zo snel voorbij als voor mij vorig jaar in Suriname;)
    Blijf zeker genieten, maar dat komt volgens mij helemaal goed als ik dat zo allemaal lees=)!!

Liefs Siem