Het goede leven! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu Het goede leven! - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu

Het goede leven!

Blijf op de hoogte en volg Linda

24 Juli 2013 | Vietnam, Hoi An

Hoihoi allemaal,

Hier weer een berichtje over mijn heerlijke leven in Vietnam, haha. Het is nog steeds super mooi weer hier (lees behoorlijk warm), maar dat geeft niet. Inmiddels zitten we al weer een stuk zuidelijker en hoe meer we naar het zuiden gaan hoe mooier en leuker alles wordt. En het was allemaal al zo mooi en leuk.

Woensdagavond zijn we in Hue aangekomen waar we donderdag een stadstour hebben gedaan. Hier hebben we als eerste de Citadel van Hue bezocht. Deze vesting staat ook op de werelderfgoedlijst van UNESCO en bestaat uit drie ‘steden’. De Burgerlijke, de Keizerlijke en de Verboden Purperen Stad waar onder andere de keizer verbleef. In totaal hebben hier dertien keizers op de troon gezeten. Het is een enorm complex en deed ook dienst als een soort bescherming tegen oorlogen. Toch zijn grote delen van de Citadel tijdens de Indo-chinese oorlogen flink verwoest, maar veel is weer gerestaureerd. Vervolgens hebben we een stop gemaakt bij de Tu Dam pagode. In deze pagode wonen de monniken nog, de jongeste is 13 en de oudste is 75. Deze pagode ligt aan de parfumrivier en hebben hier met een echte ouderwetse drakenboot een tocht overheen gemaakt. Van al die dingen bezoeken en een boottochtje krijg je best honger, we zijn bij de monniken wezen lunchen. Schoenen uit en vegetarisch eten, allemaal vers gemaakt. Heerlijk!
Onderweg naar de volgende stop hebben we een tussenstop gemaakt bij een kraampje langs de weg waar ze wierook maken. Interessant om te zien hoe ze dat doen; eigenlijk heel simpel, maar toch leuk. Als laatste hebben we een tombe van één van de overleden keizers bezocht. Zeven van de dertien keizers hebben een eigen tombe gekregen. Erg oud al, maar wel mooie gebouwen om te zien die er om heen staan.
’s Middags zijn we het zwembad maar weer eens in gedoken en hebben hier de hele middag liggen dobberen. De cocktails werden zelfs aan het zwembad gebracht. Beter kan je het niet hebben toch?!!:)
Dineren hebben we gedaan bij ‘Ushi’. De eigenaresse lijkt er op Ushi van Wendy van Dijk en is ontdekt door een groep Nederlanders. De televisie is ook bij haar geweest en ze heeft verschillende interviews gehad. Ze heeft de naam van het restaurant toen zelfs veranderd er hangt een foto van haar als Ushi en de muren zijn rood-wit-blauw geschilderd. Na het eten de dag met twee andere meiden afgesloten met een paar cocktailtjes, hihi.

Na twee nachten te hebben verbleven in het Festival hotel in Hue was het weer tijd om verder te reizen. Op naar Hoi an. Op zich niet zo’n hele lange reis, maar onderweg een paar mooie tussenstops gemaakt. Onder andere bij een visserslagune, super mooie open plek met af en toe wat riet en bootjes. Genieten!
Ook hebben we gezien hoe eucalyptusolie gemaakt wordt. De bladeren worden in een ton verbrand, de damp die hier van af komt wordt door een pijp opgevangen die bij een andere ton uit komt. Hier zit heet water in en de olie komt dan als een laagje op het water te liggen met als resultaat eucalyptusolie, handig. Gelukkig was het mooi weer, in de Filippijnen was een typhoon actief en het kon zijn dat wij daardoor ook slecht weer hadden, waardoor we de route naar Hoi An over de wolkenpassage konden rijden. Deze wolkenpassage maakt de overgang van een subtropisch klimaat naar een tropisch klimaat. Dit was een super mooie route met een super mooi uitzicht. Ook dit was weer op en top genieten!
Als laatste hebben we een stop gemaakt bij China Beach. Eigenlijk mag ik het geen China Beach noemen, want China wil dit stukje land graag hebben en als het China Beach genoemd wordt vinden de chinezen dat zij er recht op hebben. Deze stranden hebben tijdens de oorlog dienst gedaan al rust- en recreatieoord voor de Amerikaanse soldaten die het front even mochten verlaten. Daar zie je niets meer van, tegenwoordig is het vooral een toeristisch plaatsje. Daarna was het tijd voor de lunch. We kregen hier een bijzondere noodlesoep, het was een soep met weinig bouillonwater. Het water komt namelijk uit een speciale bron en is duur, waardoor de soep altijd met weinig water is gevuld. Smaakte weer prima.
Het hotel zag er super leuk en knus uit, net zoals Hoi An zelf. Het balkon keek uit op een binnenplaatsje waar het zwembad is. Onze buren en overburen waren de mensen bij ons in de groep, gezellig dus! In Hoi An zijn we drie nachten gebleven. Dit was zeker niet te lang, want het is echt een leuk stadje. ’s Middags even snel een duik genomen waarnaar we een wandeling door Hoi An hebben gemaakt en een paar van de vele bezienswaardigheden hebben bekeken.
Met de hele groep zijn we ’s avonds wezen eten bij Green Chili, een Vietnamees, Mexicaans en Italiaans restaurant. De eigenaar, een nogal ADHD kok, heette ons zelf welkom en raadde ons allemaal dingen aan en liet dit ook allemaal zien. De meeste restaurants hebben allemaal een open koken, dat betekend dus echt goed eten. Ik heb een behoorlijk bord noodles met seafood gehad. Ik hoef het eigenlijk niet meer te zeggen, maar ook dit was weer heerlijk. Verassend de dag weer afgesloten met een paar drankjes.

Zaterdag hebben we door de binnenlanden en tussen de rijstvelden van Hoi An een fietstour gedaan. Klein fietsje met een mandje voor op en kneuren maar. Het klinkt misschien een beetje suf een fietstour, maar het is echt heel leuk. Mooi weer en je komt op plekken waar je normaal niet komt. De toch hebben we afgesloten met een boottocht over de rivier die door Hoi An loopt. Daarna was er een echte Hollandse lunch georganiseerd met tomatensoep, broodje gezond en een bananenpannenkoek met chocoladesaus na. Ik heb net zo lief Vietnamees eten, maar het was wel lekker. ’s Middags mochten we de fiets ook nog gebruiken en zijn Mo en ik door het stadje gefietst. Lekker de toerist uithangen, maar er zijn hier heel veel toeristen en backpackers dus je valt hier niet op. Er zijn allemaal leuke winkeltjes, restaurantjes en cafeetjes. We wouden even lekker shoppen, maar de lucht werd erg donker en binnen twee minuten kwam het met bakken uit de lucht. Als het hier regent dan gaat het ook echt hard, heel hard. Heel vervelend moesten we toen maar even ergens een drankje gaan doen. Wat iets minder fijn was dat we op gegeven moment terug moesten naar het hotel (we hadden een massage gepland) en dat het nog niet droog was. Schoentjes dus maar uit (me vans mogen natuurlijk niet zeiknat worden, haha), parapluutje op en fietsen maar. Ik ben redelijk droog over gekomen, Monique iets minder droog. We hadden maar één paraplu, hihi. Daarna konden we wel heerlijk ontspannen met een aroma therapy massage. Ik ben nogal kritisch wat betreft massages, maar deze was echt heerlijk.
Ik weet dat ik elke keer over het lekkere eten praat, maar geloof me deze keer was het echt heel heel heel heel lekker. We hebben bij een echt Vietnamees restaurantje gegeten, ‘Morning Glory’. Verschillende typisch Vietnamese gerechten geproefd en allemaal stuk voor stuk bijzonder lekker. Na het eten maar weer even wezen borrelen.

Zondagochtend stond My Son op het programma. Dit is een tempelcomplex uit de derde tot en met de viertiende eeuw gelegen in de vallei van Hon Quap. Het is een oude Champstad van de Hindoecultuur en het staat ook weer op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is oud en vervallen en er is veel op gebombardeerd, waardoor er veel kraters en ruines zijn. Ze zijn bezig om een deel van dit complex te gaan renoveren. Zonde, want het is juist zo mooi hoe het er nu uit ziet en het wordt toch nooit meer zoals het was.
Met de lunch zijn Monique en ik weer terug gegaan naar ‘Morning Glory’ om de typische Vietnamese sandwiches uit te proberen. Baquette met gekruid rundvlees, spring rolls (loempia’s) en bahn xeo (soort pannenkoekjes met groente en garnalen).
Aan het eind van de middag hebben we een workshop Vietnamees koken gehad. Dit was ook weer super leuk. Eerst op de markt allerlei ingrediënten gehaald en daarna zelf alles klaar gemaakt. We hadden een 5-gangen menu. Een beetje pittig gekruide kippensoep, springrolls, Vietnamese groentesalade, gebakken en gekruide tonijn in bananenblad en gecaramelliseerde aubergines.
Daarna even lekker gezwommen en vervolgens de stad in gedaan voor het Fullmoonfestival. Overal lichtjes,muziek, marktjes en gezellig druk! Daar dan ook even lekker geshopt en geborreld.

Vandaag weer een redelijk lange reisdag gehad naar de volgende bestemming. Daar over de volgende keer meer!

Liefs en kusjes,
Linda

• 24 Juli 2013 - 11:45

Sanne:

Hoi Lin! Wat super leuk om te lezen wat je daar allemaal ziet en meemaakt. Heel veel plezier en geniet!! Liefs en een dikke kus

• 25 Juli 2013 - 21:04

Ariette:

Hoi Linda,

Het water liep me in de mond toen ik jouw verhaal las. Het Vietnamese eten is zo slecht nog niet. Wat een mooie dingen heb je weer meegemaakt en het houdt nog niet op. Vanavond heb ik voor de 4e keer deze week gefitnesst, omdat de sporthal volgende week gesloten is. Ik had het met Sander nog over jou en ik vroeg of hij jouw verhaal ook had gelezen. Dit was niet zo, maar hij had wel foto's gezien op Facebook, maar daar zit ik niet op, dus ik moet het van je verhalen hebben, maar die zijn altijd zeer uitgebreid, zodat ik er toch een beeld van kan krijgen.
    Ik wens je heel veel plezier met het vervolg van je reis en lees je volgende verslag wel weer!

Groetjes Ariette