Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Linda

20 Juli 2013 | Vietnam, Hué

Xin Chao lieve allemaal,

Hier dan toch een berichtje op mijn site vanuit Vietnam. Mede dankzij een reisgenootje waar ik heel lief haar mini laptop van mag lenen.

Na woensdagavond nog mijn verjaardag te hebben gevierd was het donderdag 11 juli (de dag van mijn verjaardag) eindelijk zo ver om naar Vietnam te gaan. Eerst nog even Monique ophalen waarnaar we vertrokken zijn richting Schiphol. We waren mooi op tijd op Schiphol aanwezig, paspoort ophalen (we hadden een visum nodig die voor ons geregeld is), inchecken en nog even lekker shoppen en wat drinken. Uiteindelijk een halfuurtje later vertrokken dan gepland, maar verder een prima vlucht gehad met een overstap op Hong Kong. Ook nog wel wat kunnen slapen en de lengte van de vlucht viel ook reuze mee. Om 9.45 uur (lokale tijd) kwamen we aan in Hanoi, koffers ophalen en op naar het hotel. ’s Middags hebben we meteen een riksja tocht door de stad gedaan. Een riksja is een fiets met een bakje er voor waar je in kan zitten en wordt rond ‘gereden’. Deze tocht ging dwars door de stad heen, ideaal om meteen de stad te zien. Tijdens deze tocht heb ik mijn beeld over Viëtnam bij moeten stellen. Ik had verwacht dat het vergelijkbaar zou zijn met Maleisië, maar dit is absoluut niet het geval. Hanoi is een stad vol choas. Er wonen 7 miljoen mensen, waarvan er 5 miljoen op een brommer rond rijden. Je kunt dus wel na gaan dat het verkeer ook druk is, heel druk. Er wordt niet gewacht bij een stoplicht, maar je rijdt gewoon door en komt vanzelf aan de overkant. Uiteraard hebben we ons al gauw aangepast, want met lopend oversteken gaat het niet anders. Ook wij lopen gewoon over. Tip: gewoon door lopen! Als je gaat stoppen gaat het juist niet goed.
Na de tocht hebben we de stad zelf nog even lopend ontdekt en bij een lokaal tentje wat gedronken. Dit soort tentjes zijn er veel, iedereen leeft hier op straat en verkopen van alles en nog wat.
’s Avonds een heerlijk welkomstdiner gehad. Het eten wordt hier allemaal vers bereid en er is veel, heel veel eten. Vooral ook erg afwisselend, van loempia’s (anders gevuld en veel lekkerder dan in Nederland;)), groente, rijst, kip, rundvlees, er is van alles wat. En uiteraard het eten met stokjes, zo leuk. Tijdens het eten werd er live muziek gespeeld op een viëtnamees instrument, geen idee hoe het heet, maar na één nummer had ik het wel weer gehad, hahaha.
Na het eten de stad weer in gaan en onze vakantie ingeluid met een cocktail, lang leve de vakantie, lang leve Viëtnam. We hebben het nu al naar de zin!!

Zaterdag een nieuwe dag in Hanoi. We gaan als eerste naar het mausoleum van Ho Chi Minh. Deze man heeft gestreden voor de vrijheid en de onafhankelijkheid van Viëtnam en de inwoners. Voor veel mensen is Ho Chi Minh een belangrijke man en wordt geëerd en gerespecteerd door de bevolking. Om een beter idee te krijgen hoe belangrijk deze man is voor de bevolking. Het mausoleum is zes dagen per week drie uur per dag open, maar er komen 16.000 mensen in de week naar het mausoleum. Bijzonder om naar een mausoleum te gaan, er ligt toch een overleden persoon die nog helemaal intact is. Naast het mausoleum staat zijn paleis/huis. Er is een paleis voor hem gebouwd, maar omdat hij dit veel te luxe, groot en onnodig vond is er een kleiner huis voor hem gebouwd (ook helemaal niet verwend ofzo;))
Na hier rond gekeken te hebben zijn we naar de tempel van de literatuur geweest. Hier werden vroeger de mandarijnen (hoogopgeleiden, zoals ministers) opgeleidt. Daarna hebben we nog de schildpadpagode bezocht met een mooi meer er bij, waarnaar we gingen lunchen in een leuk knus restaurantje. Na de lunch was er taart geregeld voor mij, omdat ik op de reisdag jarig was. Super lief en mooie taart. Uiteraard mocht ik hem aansnijden en hebben we gezellig met de hele groep een stukje taart gereden.
’s Middags zijn we even lekker wezen shoppen. Alhoewel, we hebben niks gehaald, maar wel leuk om bij de winkeltjes rond te kijken. Daarna zijn we bij een waterpoppenshow geweest, een show met poppen in het water. Dit was niet echt een toppertje en moest zo af en toe moeite doen om mijn ogen open te houden, haha. ’s Avonds weer lekker wezen dineren en de dag afgesloten met een cocktail. De cocktails moeten ze hier nog wel een beetje leren maken, maar ach het is best te drinken hoor;)

De volgende dag was het weer tijd om verder te reizen, op naar Halong Bay. Dit is een plaatsje dat ook weer op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat en een oppervlakte heeft van 1500 km2. De legende is dat dit gebied is ontstaan door een reusachtige draak die in de golf van Tonkin plonsde en door met zijn staart te slaan ontelbare eilandjes heeft gevormd. Ha long betekent ook neerdalende draak.
Tijdens de reis hier naar toe hebben we een tussenstop gemaakt bij een marmerfabriek waar ook allerlei andere spulletjes gemaakt en verkocht werden. In dit gebied wonen veel mensen die nog last hebben van het agent orange gif van de oorlog. Dit zit zo in de genen dat er nog steeds kinderen geboren worden met afwijkingen door dit gif.
In Halong Bay aangekomen hebben we een boottocht gemaakt door de super mooie krijtrotjes. Er zat ook een lunch bij en dit was weer echt super lekker. Vooral ook veel, echt heel veel. Toen wij al lang vol zaten bleef er nog steeds eten komen. Zonde om te laten staan, maar je krijgt hier altijd zo veel dat je het echt niet allemaal op kan. Het eten is hier vaak een set menu; je krijgt meerdere ‘gangen’ met allemaal verschillende soorten gerechtjes en allemaal lokaal eten. Tijdens de boottocht hebben we nog een stop gemaakt bij de Hang Dau Go grotten. Een grot vol met stalagmieten en stalagtieten. ’s Middags hebben we een lekkere duik in het zwembad genomen bij het hotel. We hadden even wat in te halen, want bij het eerste hotel hadden we niet eens een zwembad, haha;). Het is best warm hier, dus om aan het eind van de dag even een duik te nemen is wel lekker. Heel verassend ’s avonds weer heerlijk gegeten, een diner met allemaal seafood. Jammie jammie! Na het eten in het hotel nog maar weer een cocktailtje gedronken, haha.

Maandag was een lange dag, om 5.00 uur ging de wekker al. Op dat moment was het behoorlijk slecht weer. We zitten in een subtropisch klimaat en in het regenseizoen, het kan dus af en toe binnen twee minuten met bakken uit de lucht komen, waaien en behoorlijk onweren. Tot nu toe duurt het nooit zo lang, maar er kan hier heel wat regen vallen. Gelukkig was het om 6.30 uur droog en konden we rustig vertrekken richting Ninh Binh. Aan het eind van de ochtend hebben we in een roeibootje door de grotpassage van Tam Coc gevaren. Met z’n tweeën in een bootje en de persoon die roeit doet dit met de voeten. Wel apart om te zien. Ook hebben we daar even geluncht. Daarna weer de bus in en het laatste stuk rijden. De lange reis viel reuze mee, we hebben veel lol gehad met z’n allen en heb ook nog wel geslapen. Het laatste uur ging de discoverlichting aan en kwam de drank tevoorschijn, ‘Happy hour’ in de bus. Zeker niet verkeerd!
Na een lange dag in de bus kwamen we om 19.30 uur aan bij het hotel in Vinh aan. Hier was een diner georganiseerd voor ons. Op zich was het goed eten, maar ze waren iets te gewend aan toeristen. Het eten was nogal westers, wel jammer want ik eet hier graag lokaal eten. Westers eten kan ik altijd nog in Nederland en het is juist het leukst om hier te eten wat de bevolking ook eet. Na het eten was het alweer 21.30, maar nog wel even in het zwembad gesprongen. Heerlijk!

Dinsdag was het iets later, maar vertrokken we alsnog om 7.00 uur met als eindbestemming Dong Hoi. Tijdens de rit zijn we gestopt bij een lokaal marktje. Mooi om te zien hoe dit hier allemaal nog gaat. Veel kleine ‘kraampjes’ op de grond en er wordt van alles verkocht, groente, fruit, vis kleren, maar ook vlees. Levend vlees. De kippen en eenden zitten levend met z’n allen in een klein kooitje en er kan uitgekozen welke je wil hebben of ze werden op de markt al geslacht en geplukt. Niet heel smakelijk om te zien, maar uiteindelijk gaat het in Nederland ook zo alleen zie je het niet.
’s Middags zijn we naar de Phong Nagrot geweest, deze staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Met een oud eigentijds bootje eerst een halfuurtje varen, heerlijk. In de grot kun je blijven zitten in het bootje, want er ligt water in. En wat een super mooie grot is dit. Ik heb er al meerdere gezien, maar deze was echt wel heel mooi. Wat de natuur wel niet allemaal kan maken.
Na het bezoekje aan de grot zijn we verder gereden naar ons volgende hotel, het Sun Spa Resort. Je raadt het al, super mooi, groot, luxe en noem maar op. Hier hebben we even een massage mee gepakt, hihi.

Woensdag konden we (eindelijk) een beetje uitslapen, maar niet te lang natuurlijk. Het resort ligt aan het strand en er zijn twee zwembaden dus er moest in een aan het zwembad gelegen worden. Rond 12.30 zijn we met de bus vertrokken richting Hue. Tijdens de busrit zijn we de grens over gegaan van Noord-Viëtnam naar Zuid-Viëtnam. Deze grens is gewoon open, maar is belangrijk geweest tijdens de oorlog. De grens is een brug en deze zijn we symbolisch over gelopen. Ik heb van de Viëtnamoorlog niets mee gekregen, maar best heftig als je de verhalen hoort. Bij de grens was ook een klein museum over de oorlog waar we zijn wezen kijken en hebben een bezoekje gebracht bij een begraafplaats waar 3000 overledenen van de oorlog liggen. Veel zijn niet geïdentificeerd, omdat het erg lastig is. Als familieleden op zoek willen naar een familielid is dit wel mogelijk en worden ze goed geholpen. Vaak wordt er zelfs overnachting en alles voor hen geregeld.
Het diner was dit keer iets anders dan normaal, we hadden een keizerlijk diner. Dineren zoals de keizer dit vroeger ook deed. We werden allemaal verkleed als mandarijnen en twee mensen waren keizer en keizerin. Wij hadden dit keer twee keizers en zij kregen ook een ander hoofddeksel op en zaten aan het hoofd van de tafel. Het diner bestond uit elf gangen die in een razend tempo voorgeschoteld werden. Dat gebeurd vaak hier, het ene bordje is nog niet leeg en het andere bordje staat al weer op tafel. Het eten was allemaal erg mooi gedecoreerd, van tomaten werd een vis gemaakt, van wortel een draak en zo nog heel veel meer mooie dingen. Er blijven nog steeds dingen op tafel komen die we nog niet kennen, het ene lekkerder dan het andere maar zeker leuk om te proeven. De avond was in ieder geval geslaagd en leuk om een keer te doen. Als afsluiter maar weer even een cocktail in het hotel gedronken.

Zo, ik heb al weer een heel verhaal getypt. Er valt nog veel meer te vertellen, maar dat komt allemaal nog wel. Ik heb het in ieder geval erg naar mijn zin, mooi weer, bijzondere bezienswaardigheden, lekker eten en veel gezelligheid.
Ik hoorde dat het ook mooi weer is in Nederland, geniet er lekker van!

Liefs Linda

• 20 Juli 2013 - 18:12

Vera:

Haaaa Lin leuk een berichtje van je! Wat een avonturen al weer zeg, super gaaf! Geniet er van en gedraag je! Dikke kus!!

• 20 Juli 2013 - 23:51

Petra:

Super Linda om dit allemaal mee te maken! Weer erg leuk geschreven, zodat we jou reis een beetje mee beleven. Geniet er nog van! Liefs van ons allemaal

• 21 Juli 2013 - 10:00

Judith:

Leuk Lin, geniet er nog van! Liefs

• 21 Juli 2013 - 21:19

Inge:

Nog gefeliciteerd!
    wat Leuk om te lezen allemaal zeg, veel plezier nog de aankomende weken!

• 21 Juli 2013 - 21:21

Inge:

En hoe zijn de vietnamese mannen...;-)
    Haha

• 22 Juli 2013 - 00:50

Gerrie Elizen:

Hoi Linda,
    Heb jouw verslag gelezen, leuk hoor en goed beschreven zodat ik een beetje een beeld kan vormen.
    Wens je nog veeeeeel plezier.
    Liefs Gerrie

• 23 Juli 2013 - 23:10

Ariette De Weerd:

Hoi Linda,

Wat een avonturen beleef je weer allemaal. Erg leuk om te lezen weer. Je hebt na deze reis weer veel mooie herinneringen aan dit verre land. Met het eten zit het weer helemaal snor, begrijp ik. Dat wordt bij terugkomst wel weer flink op de fitness-toestellen!
    Zelf moet ik nog 2 weken werken en dan ga ik in Zuid-Limburg de 4-daagse lopen. Dat klinkt wel erg gewoon, vergeleken met Vietnam, maar ik heb er wel erg veel zin in.
    Nou Linda, ik wens je nog een fijne verdere vakantie, geniet ervan!

Groetjes Ariette