De eerste week! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu De eerste week! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu

De eerste week!

Blijf op de hoogte en volg Linda

09 Oktober 2012 | Singapore, Singapore

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd, maar hier dan eindelijk mijn eerste berichtje uit inmiddels Maleisië. De afgelopen dagen hebben we geen internet gehad en dus had ik niet de mogelijkheid om wat te plaatsen.

Om bij het begin te beginnen; maandagochtend 1 oktober zijn Monique en ik vroeg in de ochtend vertrokken en naar Schiphol gebracht. De vlucht verliep rustig en het was redelijk goed vol te houden. Aangekomen in Singapore (lokale tijd dinsdag 5.45 uur) hebben we de reisleider en de groep ontmoet om daarna door te gaan met de stadstour door Singapore. Tijdens de stadstour hebben we verschillende dingen bekeken en gedaan. Zo zijn we langs het parlementsgebouw gelopen, door Clark Quae gelopen (park met veel restaurantjes en barretjes, goed om te weten voor de avond;)), zijn we naar Little India (deel van de stad waar veel Indiërs wonen) en Chinatown (hier wonen veel Chinezen) geweest. Als laatste hebben we nog een grote Chinese tempel bezocht, super mooi met veel Boeddhabeelden en versieringen. Daarna konden we ons hotel in en hebben we meteen even gebruik gemaakt van het zwembad om te relaxen. Ondanks dat we een nacht overgeslagen hadden zijn we ’s middags wel weer lekker op pad gegaan; naar de Orchard Road. Dit is een straat met niet één, maar wel tien shoppingmalls. De één is nog groter dan de ander. Hier even lekker rondgesnuffeld tussen de dure en bekende merkwinkels;).
In Singapore staan ook drie flatgebouwen naast elkaar waar een soort schip overheen ligt, Marina Bay Sands. Hier zijn we boven op geweest om de prachtige skyline van Singapore te zien. Dit kan zelfs vanuit een zwembad, super gaaf!
Om 20.00 uur was er een lichtshow vanaf de top van de Marina Bay Sands en deze hebben we beneden langs het water gekeken. Daarna lekker een hapje gegeten en onze vakantie ingeluid met een heerlijke cocktail, de bekende Singapore Sling.

Woensdagochtend moesten we er alweer vroeg uit en stond er een treinreis van vijf uur op de planning naar Melaka in Maleisië. Hier heeft onder andere de VOC vroeger gezeten en heeft voor een deel een Nederlandse geschiedenis. Ook hier hebben we weer een stadstour gedaan. ’s Avonds hebben we met de hele groep gezellig bij een lokaal restaurant gegeten en veel verschillende dingen geproefd. Het eten is hier echt lekker. Overal zijn ook food courts, bijvoorbeeld langs de kant van deweg, waar je eten kan bestellen en binnen vijf minuten heb je dan een warme maaltijd voor je staan. Dit kost allemaal niets, een goed bord vol met bijvoorbeeld rijst, kip met groente en saus is soms nog geen twee euro.
Na het eten hebben we met een deel van de groep nog weer een drankje gedaan in een club.

De volgende dag (donderdag) zijn we alweer verder vertrokken naar de tweede wereldstad van de reis, Kuala Lumpur. Hier hebben we een moskee bezocht en zijn we naar het nieuwe paleis van de koning geweest. Wel leuk om te weten misschien; hier wordt elke vijf jaar van koning gewisseld. Maleisië bestaat uit 14 deelstaten met elk een eigen sultan. Op een gegeven moment is besloten dat er een koning moest komen, maar de sultans kwamen er niet uit wie er koning werd. Er is toen uiteindelijk besloten dat er elke vijf jaar van koning gewisseld wordt. Na het paleis zijn we nog naar het onafhankelijkheidsplein (groot plein midden in de stad waar iedereen samen komt met feestdagen of om bijvoorbeeld voetbal te kijken) geweest en hebben we een bezoek gebracht aan de Batu Caves. Dit is een grot van het Hindoeïsme. Hiervoor moesten we wel 276 traptreden beklimmen;)
’s Middags stond er niets op het programma en konden we lekker zelf de middag invullen. We zijn op zoek gegaan naar de Apple winkel, hier is alles iets goedkoper, maar dat was niet helemaal een succes. We konden het niet vinden, haha.
’s Avonds hadden we een buffet waar de keuze reuze was met aaneengesloten een dansvoorstelling. Hier werden dansstijlen uit verschillende delen van het land en omliggende landen getoond met mooie kledij. Heel anders dan in Nederland, maar wel mooi en leuk om te zien. Uiteraard na de dansvoorstelling met een groepje een barretje opgezocht, waarnaar Monique en ik het nog even lekker laat hebben gemaakt en zijn wezen stappen;)

Vrijdag stond er pas om 16.00 uur een excursie op het programma en dus konden we voor het eerst een beetje uitslapen! Rustig aan ontbeten en ’s middags het park in geweest. In Kuala Lumpur staan de twee hoogste torens van de wereld; de Twin Towers. Deze waren vanuit het park super mooi te zien. In het park was ook een grote speeltuin met een super mooi ‘zwembad’ met watervallen. Het water was maar 30 centimeter diep, maar wel leuk aangelegd. Hier hebben we even lekker met de voetjes in het water gezeten en in het zonnetje gelegen. Lekker relaxed.
Om 16.00 uur stond de bus weer klaar om een uurtje te rijden om de makaka aapjes te voeren. Ze zijn wel brutaal en pakken het voer gewoon uit je handen. Krijgen ze het niet snel genoeg dan springen ze gewoon op je. Ik heb er zelfs één op me schouder gehad, schattige diertjes. Daarna hadden we een diner met veel seafood in een chinees restaurant, ook weer erg lekker. Inmiddels was het donker en konden we op naar de rivier om vuurvliegjes te bekijken. Dit zijn kleine vliegjes die knipperend licht geven in het donker. Ze zitten voornamelijk in bomen en struiken, het leek dus net kerst;). Terug in het hotel zijn Monique en ik uiteraard nog wat wezen drinken bij ‘The Beach Club’. In Maleisië gaat het ‘versieren’ van iemand van het andere geslacht een beetje anders dan dat wij gewend zijn. De meisjes zien er hier allemaal erg opgedirkt en uitgedost uit en zijn eigenlijk hoertjes. Zij proberen een man aan de haak te slaan om vervolgens een gezellige betaalde nacht te hebben. Moet er toch zelf niet aan denken.
Voor de mensen die nog even graag een sensatie verhaal willen horen. Die nacht lagen we nog maar kort in bed toen ik wakker werd van een stem. Het was een stem die vertelde: ‘This is an emergency, take you important stuff and go down with the stairs’. Wat bleek, er was brand in het hotel en de rook was te zien op onze verdieping. Wij sliepen op verdieping 17, het hotel telde 30 verdiepingen. Wij hebben gauw onze belangrijke spullen gepakt, nou ja ik alleen want ik had de hotelkamerdeur dicht gegooid, maar vergeten de kaart er uit te halen waarmee de deur open kan. Monique stond op de gauw en had nog geen spullen, foutje;) Op onze blote voeten zijn we gauw naar buiten gegaan en daar stonden we dan om 3.00 uur in de nacht buiten op de stoep van het hotel met alle hotelgasten. Om jullie een beetje gerust te stellen; het viel allemaal erg mee. Op de bovenste verdieping zit een congreszaal en daar heeft één van de airco’s vlam gevat. Doordat dit tevens een afzuigende werking heeft werd de rook door heel het hotel verspreid, waardoor er na overleg besloten was om het hele hotel te evacueren. Om 5.00 uur konden we uiteindelijk het hotel weer in en na van de schrik bekomen te zijn en te douchen hadden we nog welgeteld anderhalf uur om te slapen. Het was dus een erg korte nacht. Op het moment dat het gebeurde was het echt niet leuk en schrik je best wel. Nu, een paar dagen later, kunnen we er allebei weer om lachen en weten we ook hoe we in dit soort situaties reageren. Je leert er dus ook wel weer wat van;)

Na een nacht met ongeveer een uurtje slaap vertrokken we al weer vroeg. De reis naar de Taman Negara, de jungle, stond op de planning. Om daar te komen moesten we eerst nog vier uur in de bus, dus kon ik nog beetje slapen. Daarna gingen we in een longtailboot slingerend over de rivierv richting de jungle. Deze boottocht was super mooi, echt een ‘Expeditie Robinson’ gevoel! Daar aangekomen onze sleutel gekregen van het huisje voor de komende twee nachten en de rest van de avond waren we vrij. Konden we eindelijk een beetje slaap in halen, maar ook wennen aan de warmte. De luchtvochtig is hier namelijk 90%, dus erg benauwd.
Wel moesten we hier oppassen voor de apen en de junglerat. Eten moest in de koelkast of meteen opgegeten worden, anders bestond de kans dat je bezoek kreeg. Wij hadden meteen al een stuk of tien apen op ons dak zitten. ’s Nachts gelukkig geen bezoek gehad van de dieren.
De volgende dag zouden we de Canopy walk gaan lopen, een loopbrug tussen de bomen, maar daar aangekomen hoorden we dat het helaas niet door kon gaan. Er was de nacht daarvoor een boom over één van de bruggen gevallen en dus was het niet veilig genoeg. Dit was wel even flink balen. Wel zijn we naar de Ohrang Asil geweest; dit zijn afstammelingen van de Aboriginals en leven nog in zelfgemaakte huisjes in de jungle. Bijzonder om te zien hoe deze mensen nog leven. Hier mochten we ook schieten met een blaaspijp en wat denk je? Linda blaast hem gewoon even recht in de roos. Dus mocht ik een nachtje bij het hoofd van de stam blijven slapen:)
’s Middags stond er weer een mooi tochtje met een bootje door een ander deel van de jungle op de planning met een klim en klautertochtje door de jungle. Dit tochtje was voor een goed doel, want aan het eind konden we heerlijk in de rivier zwemmen. Er was ook een waterval waar je zo met de stroming me naar beneden kon zwemmen. Heerlijk even afkoelen in de warmte.

Na twee nachten in de jungle zat het er al weer op en zijn we verder gereden naar Cameron Highlands, waar we op dit moment zijn. Hier zijn onder andere de theeplantages te vinden. Hier zal ik meer over vertellen in het volgende verslag.
Verder zijn de hotels echt super luxe en worden we goed verwend, prima vol te houden zo.

Het is een aardig lang verhaal geworden door het ontbreken van internet. Ik hoop dat het volgende verhaal er sneller op zal staan!

Liefs vanuit Maleisië,
Linda

• 09 Oktober 2012 - 07:08

Vera:

Gaaf verslag Lin, je hebt al weer erg veel avonturen beleefd lees ik! Heel veel plezier nog!

• 09 Oktober 2012 - 08:04

Marian Rijkenberg:

Nou lin volgens mij vermaken jullie je wel. En heb je alweer leuke dingen meegemaakt. En mooie dingen bekeken. Geniet er nog maar van. Groetjes en mo Xxx toos en doos

• 09 Oktober 2012 - 10:24

Moedertje Marita:

Heeej reisluchtige meissies,

hartstikke leuk hoor jullie avontuur op "schrift" te hebben gelezen. Alvast een mooie en goede indruk gekregen van wat jullie de eerste week allemaal beleefd hebben. Het is wel veel reizen, maar goed........dat wisten jullie natuurlijk vooraf al.
    Op deze manier zie je wel de allermooiste dingen wat een land/gebied/stad te bieden heeft.
    Wel schrikken zeg van dat brandalarm waar je 's nachts van wakker wordt. Maar gelukkig is het allemaal op z'n pootjes terecht gekomen.
    Ben alweer benieuwd naar je volgende reisverslag, je doet het voortreffelijk. Je kunt de journalistiek wel in gaan; kan altijd nog als je ooit eens werkloos mocht worden :-).

Nog heel veel reisplezier samen en lieve groetjes uit Twello city,
    uiteraard ook namens Gerhard,
    Marita

• 09 Oktober 2012 - 11:18

Jelisa:

Heeeey Lin!!

Wat leuk om al je verhalen en avonturen te lezen! Zo te zien heb je het erg naar je zin! Geniet ervan en ik zie uit naar je volgende verslag :-)

Liefs,
    Jelisa

• 09 Oktober 2012 - 19:18

Petra:

Super verhaal Linda, erg leuk om te lezen.
    Wat hebben jullie al veel beleefd de afgelopen week, echt fantastisch!
    Blijft vooral genieten van deze bijzondere reis.
    Liefs van ons allemaal. XXX
    Petra

• 09 Oktober 2012 - 22:29

D Driessen:

Hallo linda.Net jou mail gelezen .
    Wat een ontzettend mooi verhaal om te lezen.
    Maar van alles weer beleeft mooi en lelijk.
    Geniet verder nog heerlijk wat nog komen gaat.
    Groetjes en dikke kussen van Opa en Oma

• 10 Oktober 2012 - 08:13

Luus:

Hee avonturier,

Ik hoor het al wel weer je vermaakt je opperbest

• 10 Oktober 2012 - 08:18

Luus :

Hihi volgens mij ging dat niet helemaal goed, me hele bericht foetsie.

Xxx luus

• 12 Oktober 2012 - 15:10

Nadieh:

Heey Linneke,

Erg leuk om te lezen! Haha never a dull moment with Linda!! Geniet er nog ff lekker van meis, want de tijd gaat hard!

Dikke kus vanuit Nederland!

Xx Nadieh