De laatste week alweer! - Reisverslag uit Twello, Nederland van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu De laatste week alweer! - Reisverslag uit Twello, Nederland van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu

De laatste week alweer!

Blijf op de hoogte en volg Linda

01 Augustus 2013 | Nederland, Twello

Xin Chao,

Inmiddels ben ik weer in Nederland, maar toch nog een reisverslagje van de laatste week. Ben bang dat het weer een lang verslag wordt, maar heb dan ook weer van alles gedaan en mee gemaakt. Ook deze week was weer super, geweldig, leuk, lekker, fijn, plezierig, top en noem maar op.

Zoals ik de laatste keer vertelde hadden we maandag een lange reisdag. Deze reisdag ging van Hoi an naar Quy Nhon. Tijdens de busrit hebben we een documentaire gekeken over My Lai. My lai is een dorpje in Vietnam dat op door de 16 maart 1968 door de Amerikanen is uitgeroeid. Alles wat de Amerikanen levend tegen kwamen is dood gemaakt. Dit dorpje hebben we ook bezocht. Het staat er allemaal nog precies zoals het is achter gelaten, het is nu een monument.
Na de lunch hebben we nog een stop gemaakt bij een zoutwinning. Grappig om te zien hoe dit gaat en eigenlijk heel makkelijk. Ze laten een stuk land wat bij de zee ligt vol lopen met zeewater. Door de warmte verdampt het water en blijft het zout over, simpel.
Het laatste uur in de bus; tijd voor Happy hour. In de bus is alleen de dvd van Boney M aanwezig, dus dan maar hard mee blèren met deze muziek. Bij het hotel aangekomen hadden we nog net even tijd om gauw een duik in het water te nemen voor het eten. Het regende keihard, maar we moeten wel even elk zwembad uitproberen natuurlijk. En ach, in het zwembad wordt je ook nat dus dan maakt een beetje regen ook niet uit, haha. Het diner was in de vorm van een buffet, zag er allemaal weer goed uit. ’s Avonds op het overdekte dakterras nog even een borreltje gedaan, al zijn de borrels nog steeds niet zo heel goed hier. Verder was er weinig te doen in de buurt, mede ook door het slechte weer. Dit hotel was eigenlijk ook alleen maar een tussenstop naar de volgende bestemming, de afstand was anders veel te groot om in één dag te rijden.

Deze reis is niet de reis van het uitslapen. Zo ook ging dinsdag de wekker weer om 6.30 uur. Gauw weer de spullen inpakken, klaar maken, ontbeten en de bus in; op naar Nha Trang. Tussendoor een paar keer gestopt om foto’s te maken, te toiletteren (moet ook gebeuren) en te lunchen.
In Nha Trang aangekomen hebben we een boottocht naar een eilandje gemaakt. Op dit eiland hebben we een korte wandeling gemaakt naar de andere kant van het eiland. Hier stond ook de boot weer. Om bij de boot te komen moest je met een vlot of in een basket bootje. Dit is een rond bootje gemaakt van gevlochten bamboe en worden veel gebruikt door de mensen hier. Uiteraard ben ik met dit bootje gegaan. In- en uitstappen is een beetje wiebelig, maar als je eenmaal zit gaat het helemaal goed. Was wel grappig.
’s Middags zijn Monique en ik de stad zelf nog even wezen verkennen. Nha Trang is een grote badplaats en ligt dus aan zee. Konden dus ook even lekker een strandwandeling maken tussen alle Aziaten door, haha. ’s Avonds hebben we bij een lokaal eettentje gegeten. Hier ging je barbecueën op tafel. Er kwam een kleine barbecue op tafel te staan met vlees, vis en groente er om heen en dan gezellig barbecueën maar. Eten en drinken was inclusief. Omdat het alleen maar om bier, wijn en frisdrank ging en ik bier niet lekker vind en de wijn niet lekker was heb ik maar een nieuwe mix bedacht; wijn met sinas. Iedereen lachte me uit, maar het was echt lekker. Na het eten was iedereen in een gezellige stemming (hoe zou dat nou komen) en werd er bedacht om naar de karoake te gaan. Karoake is helemaal hot in Vietnam, voor de mensen hier is dat echt een avondje uit. Zo gezegd, zo gedaan en met een groot deel van de groep gezellig karoake gezongen. Normaal houd ik hier niet zo van, maar het was echt tof en leuk. Je huurt gewoon een kamer af en dan kun je daar een uur lang zo vals zingen als je maar wilt, haha.

De volgende dag was het alweer tijd om verder te gaan. In Nha Trang hebben we wel eerst nog een Champtempel en een pagode bezocht. Voor deze pagode moest je alleen wel 152 treden beklimmen, eitje met de hitte hier, haha. Boven gekomen was het wel de moeite waard, want er stond een levensgrote Buddha.
Tussen de middag hebben we hot pot gegeten. Dit is een grote pan met bouillon, groente en seafood (of vlees) er in. Normaal gesproken moet je zelf de groentje en vis nog koken in de bouillon, maar bij ons was het al helemaal klaar. Was wel beetje jammer en het was niet heel bijzonder lekker. Maar ja, je kan niet alles lekker vinden. Na de lunch hebben we nog een stop gemaakt bij de zandduinen, echt super mooi. Stel je de duinen in Nederland voor maar dan bedekt met heel mooi oranje zand. Precies, super mooi!
In het hotel (nou ja, resort) in Mui Ne aangekomen hebben we even een gilmomentje gehad toen we in ons huisje aankwamen. Het huisje had uitzicht op zee, een eigen terras met ligstoelen, een mooie kamer met een zitje en twee bedden, een super grote badkamer met twee wastafels, een super groot bad, een aparte toilet en jawel, een buitendouche. Als je ’s avonds weer terug komt in je huisje brand er netjes een lampje, is de klamboe over je bed heen gehangen en ligt er zelfs een cakeje met een leuk verhaaltje op je te wachten. Op en top genieten en eigenlijk ook wel heel bijzonder om dit allemaal mee te maken. Bij het resort waren twee zwembaden, dus ook deze even ingedoken en ’s avonds hebben we bij ‘Rung Forest’ gegeten. Een super leuk restaurant ingericht alsof je in de jungle zit, echt grappig. Het eten was natuurlijk ook weer goed en lekker. Bij het resort nog even een slaapmutsje gedronken en daarna lekker slapen in ons mooie huisje.

Donderdag hadden we een dagje vrij en daar hebben we goed gebruik van gemaakt, we hebben de hele dag in en aan het zwembad gelegen. Heerlijk! Eten en drinken bestellen kon gewoon aan het zwembad, hihi. ’s Avonds weer bij hetzelfde restaurantje als de vorige dag gegeten, was goed en lekker. Omdat we al bijna ‘vaste klant waren, haha, kregen we toen we weg wilden gaan een armbandje met onze naam er op. Deze was toen wij aan het eten waren speciaal voor ons gemaakt, super lief. Als afsluiter van de dag nog weer even wat gedronken bij het resort.

Vrijdag moesten we helaas al weer afscheid nemen van ons heerlijke fijne huisje. Nadat we weer mochten genieten van een erg uitgebreid ontbijt zijn we om 7.30 uur vertrokken naar Saigon/Ho Chi Minh City. Tussendoor nog een keer gestopt bij de visafslag. Stinken! De hele bus rook er naar, haha. Het laatste stuk naar Saigon was echt chaos op de weg, een drukte van jewelste met auto’s en vrachtwagens. Er moest geritst worden, maar dat gaat niet zo als in Nederland. Iedereen drukt zich er gewoon tussen. Soms is het wel heel erg krap en blijft er maar een centimeter ruimte over, maar ach joh waar maak je je druk om, het gaat toch allemaal goed;) Wel echt bewondering voor de buschauffeur, ik zou hier echt nooit willen rijden. Voordat we naar het hotel gingen nog bij een klein restaurantje wezen lunchen en bij het hotel aangekomen weer een super mooie kamer mét bubbelbad, hihi. ’s Middags zijn we lekker wezen shoppen en hebben we ons zelf maar verwend met wat leuke dingetjes. Ook zijn we naar de wijk Dhong Koi gelopen. Dit is een beetje de duurdere wijk van Saigon en hebben rondgestruind in een mooie shopping mall met alle dure merken. ’s Avonds hadden we niet echt honger en hebben we bij de enige starbucks in Vietnam even wat gedronken en klein hapje gegeten. Om de avond even goed af te sluiten heb ik het bubbelbad vol laten lopen en heerlijk gebubbeld. Zalig!

Zaterdag konden we iets langer slapen en hebben we in de ochtend een stadstour door Saigon/Ho Chi Minh gedaan. Hier hebben we een marktje met allemaal prularia in China Town bezocht, zijn we bij een pagode geweest waar namens de hele groep een grote spiraalvormige wierookstok welke geluk brengt is opgehangen en zijn we bij de kathedraal en het postkantoor geweest. Dit is een super groot postkantoor wat ontworpen is door de meneer die ook de Eiffeltoren heeft ontworpen. We hebben ook een bezoek gebracht aan een lakwerkfabriek. Interessant om te horen in welke stappen het gemaakt wordt. Er was ook van alles te koop, van schilderijen en stoelen tot bordjes en bakjes, zaten ook echt wel mooie dingen tussen. Daarna zijn we wezen lunchen en naast het restaurant zat het oorlogsmuseum. Hier zijn we ook geweest en was erg indrukwekkend om te zien. Soms krijg je er gewoon kippenvel van als je de verhalen leest en de foto’s ziet. In de middag zijn we met een aantal naar het backpackers deel van de stad gelopen. Lekker druk en gezellig en vol met toeristen/backpackers. ’s Avonds hadden we een dresscode, gala. Haha, nee grapje, maar we moesten wel beetje netjes gekleed. We gingen namelijk op dinnercruise. Twee uur lang varen met een uitgebreid buffet en tussen door werden we vermaakt met muziek en dans. Er werd een dans gedaan waarbij er twee bamboestokken op de grond lagen en tegen elkaar aangetikt werden en iemand tussen door danste. Daarna werden er vrijwilligers gevraagd die dit ook wilde proberen. En welke naam werd er heel hard door de hele groep geroepen en herhaald. Juist, mijn naam. Ik was dus de pineut, maar het was wel grappig om te doen en niet zo moeilijk, haha. Na het eten kwam er ook nog een goochelaar bij ons aan tafel. Ik zat naast hem en werd af en toe gevraagd om te helpen bij een truc en ondanks dat ik er echt bovenop zat gebeurden er echt dingen wat ik niet snapte. Wel echt weer heel erg leuk. Ook was er een zangeres en toen het nummer ‘By the rivers of Babylon’ van Boney M kwam ging de hele groep los en danste en zong iedereen mee. Ondertussen is dit hét vakantienummer geworden, omdat deze elke keer in de bus gedraaid wordt. Super grappig. In de bus ging de feeststemming nog even door en gingen de discolampen weer aan!

Normaal is zondag de dag van uitslapen, maar bij ons ging de wekker gewoon weer om 5.30 uur. Het was wel erg vroeg, maar achteraf gezien wel fijn dat we zo vroeg weg gingen. We gingen naar de Cu Chi tunnels en daar is het altijd heel erg druk. Wij waren de eersten, maar goed ook, want toen wij weg gingen was het mega druk. De Cu Chi tunnels zijn de ondergrondse tunnels waar de Vietcong tijdens de oorlog veel gebruik van heeft gemaakt. Hier kregen we een rondleiding langs de tunnels en werden er boobietraps laten zien. De tunnels die gebruikt werden waren echt super smal, maar groot genoeg voor de Vietnamezen. Aan het eind konden wij ook in een tunnel. Deze tunnel is speciaal vergroot voor de toeristen, zodat wij er door heen kunnen. Alsnog moesten wij flink gebukt lopen om er door heen te passen, kun je nagaan hoe smal de tunnels vroeger waren. Wel een bijzondere ervaring om in deze tunnel te lopen als je in gedachte hebt hoe het er aan toe ging tijdens de oorlog.
Vervolgens zijn we door gereden naar de Cao Dai tempel. Cao Dai is een in 1926 nieuw ontstaan geloof en omvat meerdere verschillende geloven. Het is een enorme tempel wat op een enorm complex staat, het is een soort van dorp. In deze tempel hebben we een ceremonie bijgewoond, best bijzonder.
Op de terug weg zijn we langs het huis van Kim Phuc geweest. Kim Phuc is bekend geworden door een foto waar op zij staat die gemaakt is tijdens de oorlog. Hier hebben we een stukje film over het leven van haar gekeken.
Terug in Saigon hebben we weer een middagje geshopt en gedineerd bij ‘Universal’ met live muziek in het backpackers gedeelte van de stad. Als toetje hebben we een ijsje gehaald bij Baskin Robbens. Echt waar, er is nergens zo lekker ijs te koop dan hier. Dus ben je een keer in Saigon, haal een ijsje bij Baskin Robbens;)
Om de laatste dag in Saigon/Ho Chi Minh af te sluiten heb ik nog even een heerlijk bubbelbad genomen.

Na drie nachten in Saigon te hebben vertoefd was het helaas alweer tijd om naar de laatste bestemming van deze reis te gaan, Mekong Delta en Can Tho. In de Mekong Delta hebben we een mooie boottocht gemaakt over deze rivier. Tijdens de boottocht zijn we aan land gegaan en hebben we bezoekjes gebracht aan verschillende families die etenswaren maken. Zo hebben we gezien hoe rijstpapier gemaakt wordt, hoe er van rijst soort popcorn wordt gemaakt en hoe rijstwijn en snoepjes gemaakt wordt. Interessant om te zien hoe op een simpele manier alles wordt gemaakt. Uiteraard werd alles vers geproefd. Alleen de rijstwijn was niet zo lekker, maar ja als je om 10.00 uur al aan de rijstwijn zit (smaakt naar jenever) dan snap je het wel. Vervolgens weer op de boot waar we overgestapt zijn op een klein bootje voor drie personen. Met deze bootjes konden we de kleine zijriviertjes in varen om zo een groter deel van de Mekong Delta te zien. Aan het eind van dit tochtje konden we zo weer overstappen op de grote boot. Met die boot zijn we naar de lunchplek gevaren en hebben we weer heerlijk gegeten. We kregen onder andere twee grote goed gekruide vissen op tafel. Erg lekker om ze zo van de graad op te eten. Na de lunch zijn we terug gevaren naar de haven en door gereden naar Can Tho. Hier bleven we overnachten en hadden we jammer genoeg al het afscheidsdiner. Ook hier weer gezellig en goed gegeten met z’n allen. Als afsluiting nog even een drankje gedronken met een deel van de groep.

Dinsdag was dan echt de aller allerlaatste dag in Vietnam. Je weet dat die komt, maar toch echt niet leuk. Ook nu was het weer vroeg op, we gingen naar de drijvende markt. Dit is een markt maar dan op het water. Elke boot verkoopt wat anders en sommige van deze mensen wonen ook op die boot. Na deze markt hebben we nog even wat gedronken met z’n allen en toen was het toch echt tijd om richting het vliegveld in Saigon te rijden. Tussen de middag nog ergens geluncht en rond kwart voor vier kwamen we aan op het vliegveld. Daar konden na even wachten inchecken en om 19.00 uur ging het vliegtuig naar Hong Kong. Daar een korte overstap gehad om op het vliegtuig naar Amsterdam te stappen. Op zich een goede vlucht gehad, maar wel veel turbulentie. Verder wel redelijk kunnen slapen.
En dan ben je na twaalf uur vliegen weer in Nederland. Wel even wennen weer hoor. Had best nog wat langer willen blijven, maar helaas aan alles komt een eind.
Wel kan ik weer terug kijken op een super reis waarin ik veel heb gedaan en gezien en ook zeker heb genoten. Het was weer een toppertje!

Bedankt allemaal weer voor het lezen en de reacties, altijd leuk!

Hopelijk tot gauw voor een volgende reis. Tam biet!

Liefs en een dikke kus
Linda

• 03 Augustus 2013 - 22:30

Oma:

heel erg goed weer geschreven alleen zo ontzettend kort grapje] maar er goed van genoten bedankt doei doei