Genieten op Lombok en Gili! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu Genieten op Lombok en Gili! - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Linda Vreeling - WaarBenJij.nu

Genieten op Lombok en Gili!

Blijf op de hoogte en volg Linda

27 Juli 2014 | Indonesië, Lombok

Hoooooi,

Daar ben ik weer, ben bang helaas voorlopig voor de laatste keer. Op dit moment zit ik op het vliegveld van Jakarta en hebben we net de vlucht van Lombok naar Jakarta achter de rug. Nu moeten we heel wat uurtjes wachten voordat we weer de lucht in gaan en terug vliegen naar Schiphol Amsterdam. Genoeg tijd dus om nog een berichtje te plaatsen van de geweldige laatste dagen.

Ik was bij afgelopen dinsdag gebleven dus zal daar verder gaan. Dinsdag hadden we een busje gehuurd met chauffeur (beter om hier niet zelf te rijden, al lijkt mij dat alleen maar leuk) en Nederlandstalige gids. Ze heette Julia en was een behoorlijk bijdehante tante, maar dat past wel bij ons, haha. We mochten zelf bepalen wat we wilden gaan doen en bezoeken en zijn eerst naar een Balinees huis geweest. Interessant hoe dat op Bali is. Een familie heeft vaak meerdere huizen en deze zijn dan weer gerangschikt van waar de ouders wonen en de kinderen met hun gezin. Daarna hebben we een kijkje genomen bij een kunstgalerij waar alles met de hand getekend en gemaakt wordt met een soort olie of potlood. Knap hoe ze dat kunnen. Vervolgens hebben we een stop gemaakt bij een plateau met rijstvelden en bij een waterval. Watervallen vind ik ook altijd bijzonder, hoe het water altijd maar blijft stromen. Ook hebben we een kijkje genomen bij een houtsnijwerkfabriek waar ook alles met de hand gesneden wordt. Ze hadden hier mooie dingen en heb er een souvenir mee genomen voor in m'n huisje. Het is nu veel leuker om daar dingetjes voor te kopen, hihi. Voor de lunch hebben we nog een tempel bezocht. Dit was een tempel met een heiligwaterbron en heel bijzonder om te zien. Hier gaan mensen ook echt deze bron in om zich te reinigen. Erg mooie gebeurtenis om te zien. Na de lunch zijn we naar het plaatsje Ubud gegaan, dit is een bekende plaats op Bali, waar we lekker rond geneusd en geshopt hebben.
De leuke dag afgesloten met een drankje in de zitzakken op het strand en een hapje wezen eten bij de beste Italiaan van Bali. Na het eten bij een grappig barretje de dag nog even echt afgesloten.;).

Woensdag was alweer ons laatste dagje op Bali welke we heerlijk hebben afgesloten. Monique had in de ochtend een afspraak bij de kapper. De kapper waar zij in Nederland altijd heen gaat heeft op Bali ook een zaak, dus moest naar even geknipt worden. 's Middags nog weer geprobeerd een kleurtje te krijgen door aan het zwembad te liggen en voor de laatste keer genoten op het strand in de zitzakken met een overheerlijke cocktail in de hand met op de achtergrond de ondergaande zon. Nog steeds niet jaloers? Wacht nog maar even, er komt nog veel meer moois aan. Voor het avond eten zijn we met de taxi naar Kuta gegaan om daar met een aantal van de groep nog een keer gezellig samen te eten. Hun vlogen de volgende dag terug, waarnaar wij nog door gingen naar Lombok. Daarna zijn Mo en ik het nachtleven van Kuta ingedoken en bij SkyGarden geweest. Kuta is echt de uitgaansstad van Bali en de SkyGarden is de grootste discotheek op Bali. En groot is ie echt, wat een doolhof, haha, maar leuk was het wel. Alleen er heen gaan om mensen te kijken is al vermakelijk.
Omdat we pas om 4.00 uur thuis waren en om 5.00 uur de wekker al weer gingen konden we maar een uurtje slapen, haha. Om 7.00 uur (halfuur later dan afgesproken en een heleboel muggenbulten verder) werden we opgehaald voor de overtocht naar Lombok. De boottocht duurde anderhalf uur en viel reuze mee. Deze boottochten staan nog wel bekend om ziek van te worden. Lombok is qua natuur eigenlijk nog weer mooier dan Bali vind ik persoonlijk, wel is op Bali meer levendigheid. Tegen 12.00 uur waren we in het hotel en na de lunch zijn we lekker aan het zwembad gaan liggen waar ik een klein beetje slaap heb ingehaald. Het hotel of resort eigenlijk is super mooi en ligt weer pal aan zee met een super mooi uitzicht. Als het helder is kunnen we zelfs de vulkaan op Bali super mooi zien liggen. Aan het eind van de middag gebruik gemaakt van de happy hour, heel vervelend. 's Avonds het dorpje in gelopen voor een hapje eten.

Zaterdag hebben we nog een rondje over Lombok gedaan waar we eerst naar een lokale markt zijn geweest. Lokale markt is altijd weer leuk om heen te gaan. Het kan er enorm stinken en je wordt veel nagekeken, maar toch weer super leuk. Er wordt van alles verkocht, van groente en fruit tot vlees/vis en kleding. Niet echt hygiënisch en vol met vliegen, maar dat zijn de mensen hier gewend. Daarna bij een pottenbakkerij geweest waar ook alles weer met de hand gemaakt wordt en bij een weverij geweest waar ze onder andere sarongs maken. De lunch was bij een lokaal restaurantje waarnaar we naar een super mooi strandje zijn gereden en daar even lekker konden bakken in de zon. Echt een bounty eiland. Na die tijd zijn we nog naar een dorpje geweest en typische huizen van Lombok van binnen hebben gezien. Op Lombok hebben ze een bepaalde vorm die veel gebruikt wordt in de gevels van de huizen. Als laatste nog bij een parelwinkeltje geweest waar gezegd werd dat het echt was, maar had er mijn twijfels bij dus maar niet wat gekocht. Terug in het hotel was het weer tijd voor happy hour en een super mooie zonsondergang gezien. 's Avonds bij Coconut Beach gegeten. We hadden een taxi genomen, want het was te ver van het hotel af om te lopen en we wisten ook niet precies waar het zat. In de taxi waren we lekker aan de klets, totdat we een weggetje in gingen en het stil werd. We hadden echt zoiets van 'huh? Is het hier?'. Meestal is het wel zo dat het dan heel leuk is en dat klopte. Je zat buiten in een bamboe hutje en hoorde de zee, het was te donker om hem te zien, haha. Wel super leuk zitten daar! Het viel hier mee met de muggen, zat namelijk echt helemaal onder de muggenbulten. Ik had ze even geteld en had er 65 (ja, je leest het goed) waarvan bijna alles op mijn benen. Gelukkig heeft malaria een incubatietijd van 8-10 dagen en dan ben ik al weer in Nederland. Al ga ik er vanuit dat ik het gewoon niet krijg natuurlijk!

Als jullie nog niet jaloers waren dan probeer ik dat nu. Op ons laatste dagje van deze geweldige reis stond de Gili eilanden op onze planning, één van de dingen waar ik naar uit heb gekeken om naar toe te gaan. Gili bestaat uit drie eilanden (eigenlijk meer, maar drie bewoonbare eilanden) waarvan we er twee bezocht hebben. Eerst hebben we voor de kust van Gili Meno gesnorkeld en schildpadden gezien, echt super vet! Helaas was deze snorkeltrip van korte duur, doordat er een soort van sliertachtige kwallen in de zee zwommen die heel erg op het lichaam prikte. Net alsof er naaltjes in je huid worden geprikt. Niet echt fijn dus. Dichter bij de kust hadden we er geen last van dus daar later nog weer gesnorkeld. Tussendoor even een drankje gedronken op Gili Meno en door gevaren richting de kust van Gili Air. Hier was het snorkelen nog mooier als bij Gili Meno, echt heel mooi. Op Gili Air hebben we ook lekker geluncht in een strandtentje gemaakt van bamboe met uitzicht over een super heldere lichtblauwe zee met wit strand en bootjes in het water. Het is dat ik er nu geen foto's van heb, want eigenlijk moet je dit gewoon zien. Er hangt ook zo'n gezellige en relaxte sfeer met alleen maar mensen die vrolijk zijn. Ik zou hier graag nog een keer terug komen en dan ook zeker willen duiken, helemaal nu ik mijn PADI heb. Ook hebben we nog een rondje gelopen op het eiland en wat dingetjes gekocht. Bij het hotel konden we nog één keer genieten van de zonsondergang met een cocktail er bij. Ondanks dat dit de laatste dag was en ik zoals gewoonlijk nog wel weer langer had willen blijven was deze dag wel een geweldige afsluiter van een mooie reis waar we weer veel gezien en gedaan hebben.

Ik ga nog even verder met een paar uurtjes wachten en zie jullie allemaal weer in Nederland.

Tot gauw en veel liefs,
Linda

• 27 Juli 2014 - 18:08

Ariette De Weerd:

Hoi Linda,

Ik heb weer ontzettend genoten van je mooie reisverslagen, bedankt! We zien elkaar na de zomerstop weer snel bij de fitness, tot dan.

Groetjes Ariette

• 27 Juli 2014 - 20:07

Door :

Hoi LInda

Het was weer prachtig om je reisverslagen te lezen en heel fijn dat jullie het zo naar de zin hebben gehad .We wensen jullie een heel goede reis terug en tot van de week.

Groetjes van Opa en Oma.